Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
823413_0001.png
823413_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. april 2010278002010-1947
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 973(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 973:

"På baggrund af Banedanmark Enterprises netop fremlagt regnskab (kun til ogmed november 2009), der viser et betydeligt underskud på 125 mio. kr. (mod etbudgetteret overskud på 27 mio. kr.), et resultat, der bør give anledning til at senærmere på forholdene i virksomheden, bedes ministeren oplyse:-Hvorfor har ministeren ikke grebet ind overfor den skrantende økonomi iBanedanmark langt tidligere?-Kan ministeren redegøre for årsagen til de svigtende indtægter?-Kan ministeren bekræfte, at indtægtsnedgangen skyldes, at privateentreprenører har fået ordrerne på bekostning af Banedanmark Entreprise?-Kan ministeren i givet fald redegøre for udgifterne til private entreprenørerinkl. tillægskontrakter set i relation til, hvis disse ordrer havde været udført afBanedanmark Enterprise?"

Svar:

Ved oprettelsen af Banedanmark i 1997 blev det besluttet at konkurrenceud-sætte de jernbanetekniske opgaver, jf. også bemærkningerne til lov om Bane-danmark. Derfor har udgangspunktet været, at Banedanmark udbyder alle for-nyelsesopgaver og vedligeholdelseskontrakter for at opnå det samlet set mestfordelagtige tilbud enten fra private entreprenører eller fra Entreprise i form afkontrolbud. Denne model har været en del af forudsætningerne for planen omprivatisering af Entreprise, med det mål at udvide Entreprises markedsgrund-lag med henblik på at gøre Entreprise mindre afhængig af et begrænset antaludbud.Banedanmark, Entreprise oplevede i 2009, efter flere år med en pæn ordre-mængde, at mangle ordrer på anlægsopgaver, dels som følge af at virksomhe-den ikke vandt nogle af de store sporombygningsopgaver, som Banedanmarkudbød til udførelse i 2009, dels fordi det ikke lykkedes at få yderligere omsæt-ning via andre opgaver, herunder opgaver som underleverandør bl.a. på det
svenske marked. Entreprise leverede den budgetterede omsætning i førstekvartal 2009, men fik derefter problemer med at leve op til omsætningsfor-ventningen.Så snart det blev klart, at Entreprise ville opnå et negativt resultat for året, blevder i juni 2009 taget kontakt til forligspartierne og indgået aftale om at annul-lere planerne om privatisering af Entreprise samt at tilpasse virksomheden tilprimært at varetage vedligeholdelsesopgaver. Der blev samtidig udarbejdet enprognose, som viste et årsresultat med et forventet driftsunderskud på 125 mio.kr.Finansudvalget godkendte d. 2. september 2009 ved Akt 65 de økonomiskerammer for 2009, herunder at der afholdtes udgifter i forbindelse med afvik-ling af Entreprises anlægsafdeling samt dækning af det forventede underskudindenfor en samlet ramme på 300 mio. kr. Det vil fremgå af Banedanmarksårsrapport for 2009, at denne ramme var tilstrækkelig i forhold til de realisere-de udgifter.De store sporombygningsprojekter, som Banedanmark i 2009 fik udført af pri-vate entreprenører, er alle gennemført indenfor den afsatte bevilling. Ved ud-buddene af disse opgaver afgav Entreprise som sædvanligt kontrolbud. Entre-prise var dog ikke konkurrencedygtig. Tidligere gennemførte projekter har ikkegivet indikation af flere eller færre tillægsomkostninger afhængig af, om projek-terne gennemføres af Entreprise eller af eksterne entreprenører.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt