Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
825993_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
13. april 20102010-1930
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 971:

"Kan ministeren oplyse, om et motorkøretøj, der er blevet ombygget til det bed-re, og som derefter er godkendt og registreret i et EU-land, efterfølgende kanindføres og registreres i et andet EU-land, uden igen at skulle gennemgå denomfattende godkendelsesprocedure, som ombyggede motorkøretøjer normaltunderkastes i Vesteuropa?"

Svar:

Jeg har bedt Færdselsstyrelsen om en redegørelse, og kan på den baggrund op-lyse følgende:De harmoniserede EU-regler om godkendelse af motorkøretøjer omfatter kunfabriksnye køretøjer.For brugte motorkøretøjer - herunder ombyggede - gælder derfor EU-trakta-tens almindelige bestemmelser, herunder bestemmelserne om gensidig aner-kendelse af en godkendelse af et motorkøretøj på grundlag af tekniske regler igodkendelseslandet, der er ligeværdige med reglerne i det land, hvortil køretø-jet efterfølgende indføres.I praksis betyder det f.eks., at den, der indfører et ombygget køretøj til Dan-mark, skal dokumentere, hvilke tekniske regler køretøjet er godkendt efter iudlandet. Derefter skal synsvirksomheden eller Færdselsstyrelsen tage stillingtil, om reglerne er ligeværdige med de danske og i så fald godkende køretøjetuden yderligere afprøvninger.Som eksempler kan nævnes, at de tyske regler om partikelfiltre til person- ogvarebiler er identiske med de danske, hvorimod de tyske regler om chiptuninger lempeligere end de danske.Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt