Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
823409_0001.png
823409_0002.png
823409_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. april 20102010-1914
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 968(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 968:

"Idet deputationen fra Boligområdet Høje Gladsaxe Fællesdrift oplyste underforetrædet for udvalget, at de har fået at vide fra Post Danmark, at der ikke kandispenseres fra reglerne om, at brevkasseanlæg skal opsættes i stueplan,nederst i opgangene og at der ikke bringes post op til boligerne i opgangene,bedes minister oplyse:- Er det korrekt, at der ikke kan dispenseres fra reglerne, således posten bringesop til boligerne i opgangene?- Hvis der kan dispenseres, hvem giver i så fald en sådan dispensation?- Hvis der ikke kan dispenseres, hvorfor er der så tilsyneladende alligevel blevetdispenseret i andre tilfælde, jf. dispensationens materiale på TRU alm. del –bilag 269?"

Svar:

Færdselsstyrelsen har ved bekendtgørelse af 14. december 2004 ompostvirksomhed og postbefordring fået tillagt myndighed til at føre tilsyn med,at bekendtgørelsens bestemmelser overholdes.Det er derfor Færdselsstyrelsen, der træffer afgørelse om meddelelse afeventuelle dispensationer vedrørende bekendtgørelsens bestemmelser ombrevkasser.Post Danmark er ikke en myndighed og har derfor heller ikke adgang til atdispensere.I langt de fleste af de ældre etageejendomme, der er omfattet afbestemmelserne om opstilling af brevkasseanlæg inden den 31. december2009, har ejeren – som kan være et boligselskab, en administrator, enejerforening, en andelsboligforening m. v. – selv fundet en løsning udeninddragelse af hverken Færdselsstyrelsen eller Post Danmark.
I de tilfælde, hvor ejeren har fundet placering vanskelig, er det almindeligeforløb, at Post Danmark foretager en vurdering af afleveringsforholdene påstedet og udarbejder et eller flere løsningsforslag, som opfylderbestemmelserne i bekendtgørelsen. Ejeren kan frit vælge mellemløsningsforslagene.Hvis ejeren ikke finder de foreslåede løsninger hensigtsmæssige, kan sagenindbringes for Færdselsstyrelsen til afgørelse.Afleveringsforholdene i enkelte ejendomme kan have en sådan karakter, atbestemmelserne ikke fuldt ud kan opfyldes. Under helt usædvanlige forholdkan en dispensation derfor komme på tale.I forbindelse med de ændringer af postlovgivningen, hvor regler for brevkasserblev indført, har Folketinget været opmærksom på, at der kunne værevanskelige tilfælde. Derfor blev der i første omgang indført regler, der kunvedrørte nybyggeri.I bemærkninger til forslag til ændring af postloven fremsat 19. november 1970anføres som begrundelse for, at lovændringen vedrørende brevkasseanlæg iførste omgang alene skulle vedrøre nyere byggeri:”Besparelsen ved indførelse af husbrevkasser her i landet villenaturligvis blive størst ved en generel indførelse af husbrevkasser i heleboligmassen. Forholdene i de eksisterende etageejendomme vilimidlertid i en del tilfælde frembyde visse vanskeligheder med hensyntil opstilling af husbrevkasseanlæg og det findes rimeligt, at der i førsterække gennemføres opstilling af husbrevkasser i nybyggeri, hvor derved projektering kan tages hensyn hertil.”Ved vedtagelse af den gældende postlovgivning i 2004 blev regelsættet udvidettil også at omfatte det ældre etagebyggeri.Jeg henviser til Trafikudvalgets betænkning af 6. maj 2003 over forslag til lovom postbefordring, hvori der om de nye regler om opstilling af brevkasseanlægi stueetagen i det ældre etagebyggeri anvendes følgende formulering:”Parterne er enige om, at der inden udgangen af 2009, hvor der er enforventning om, at EU liberaliserer postmarkedet yderligere, skal væreopstillet brevkasseanlæg i etageejendomme opført før 1974, dog underhensyntagen til eventuelle særlige bygnings- eller brandtekniskeforhold, herunder fredningsmæssige forhold.”Trafikudvalget slår altså fast, at der skal tages hensyn til andre væsentligeforhold, når der træffes beslutning om placering af brevkasseanlæg. Disseøvrige forhold indgår naturligvis i Færdselsstyrelsens behandling af enindsigelse fra ejeren over et løsningsforslag.
Side 2/2
Færdselsstyrelsen har oplyst, at den ved afgørelse i sager om placering afbrevkasseanlæg anlægger en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.Der er hidtil kun givet dispensationer i tilfælde, hvor fredningsbestemmelserefter Kulturarvsstyrelsens afgørelse ikke gør det muligt at opstillebrevkasseanlæg.Efter bilaget til bekendtgørelsen skal brevkasseanlæg ”placeres nærmest muligejendommens hovedindgangsdør (- døre) på et sted i stueetagen, hvortilomdeleren har let og uhindret adgang, og hvor han uden ulempe kan foretageaflevering af forsendelser i anlægget.”I nogle tilfælde kan brevkasseanlæg ikke opstilles umiddelbart inden forindgangsdøren. Post Danmarks løsningsforslag vil derfor blive udformet, så deså vidt muligt opfylder bestemmelserne i bekendtgørelsen under hensyntagentil de særlige afleveringsforhold på stedet.En af de foreslåede løsninger for Høje Gladsaxe indebærer eksempelvis, atbrevbæreren skal gå ind i mellemgangen i bygningen for at komme til denforeslåede placering af anlægget.Fællesdriften af Høje Gladsaxe henviser til en konkret sag vedrørende byggerietRemisevænget Nord, Peder Lykkes Vej 85 og 105, 2300 København S.På grund af de særligt vanskelige afleveringsforhold på adresserne har PostDanmark foreslået en løsning med et samlet brevkasseanlæg med 11 brevkasserpå hver etage i byggeriet.Færdselsstyrelsen oplyser på grundlag af Post Danmarks materiale, at der er 88afleveringssteder i hver af opgangene. Pladsforholdene tillader derfor ikkeopstilling af brevkasseanlæg inden for døren.Efter Færdselsstyrelsens opfattelse er afleveringsforholdene i RemisevængetNord og Høje Gladsaxe forskellige. I byggeriet Høje Gladsaxe er derhenholdsvis 16 etager (inklusive stueetagen) i en del af byggeriet og 9 etager ien anden del af byggeriet. I begge tilfælde er der 3 afleveringssteder på hveretage. Et brevkasseanlæg opstillet f. eks. i mellemgangen vil således højst skulleomfatte 48 brevkasser i den højeste bebyggelse på et område med væsentligtmere plads. I de lavere højhuse skal brevkasseanlæggene rumme 27 brevkasser.Jeg har ingen bemærkninger til Færdselsstyrelsens vurdering i denne sag.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt