Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
828328_0001.png
828328_0002.png
828328_0003.png
828328_0004.png
828328_0005.png
828328_0006.png
828328_0007.png
828328_0008.png

Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål Q

stillet efter ønske fra Per Clausen

Samrådsspørgsmål Q: Ministeren bedesredegøre for, hvad der er regeringens målfor en reduktion af CO2-udslippet inden fortransportsektoren og hvilke konkreteinitiativer, regeringen vil tage for at nå dettemål

Svar:

Transportsektoren skal bidrage til enreduktion i CO2-udledningen. Det liggerhelt fast. Det har min forgænger ogpartierne bag den grønne transportaftalesikret.Vi skal bruge midlerne fornuftigt. Detgør vi netop bedst med enomkostningseffektiv indsats – Der får vireduceret mest CO2-for pengene.
Side 2/2
Ambitionen er et grønt og bæredygtigttransportsystem – hvor den enkelteborger og virksomhed oplever mobilitetaf høj klasse.Vi ønsker ikke at udelukke en bestemttransportform. Den kollektive trafik skalløfte mere end den gør i dag.Men de fleste borgere vil naturligvis ogsåi fremtiden have brug for at kunne tagebilen. Eksempelvis i de områder, hvorden kollektive trafik er knapt så udviklet.Men vi skal udvikle bilerne, så det ernogle langt mere miljøvenlige ogenergieffektive biler vi bruger ifremtiden.
Side 3/3
Det er gjort helt klart - ikke mindst i detnye regeringsprogram. Danmark skalvære et af de mest energieffektive lande iverden.Det gør vi ved at skabe en grøntransportsektor og ved at have et skarptfokus på Danmark som et grøntvækstlaboratorium. Særlige danskekompetencer indenfortransportteknologi skal udnyttes.Indsatsen nu og her - er en lang rækkekonkrete initiativer der skal fremme nyeteknologier og styrke den kollektivetransport og cyklismen.Samtidig vil regeringen indføre en grønomlægning af bilbeskatningen. Det skalvære billigere at købe en energirigtig bil
Side 4/4
– og dyrere at køre i den, særligt når derer trængsel. Det arbejderskatteministeren aktuelt med.Ind imellem kan man få det indtryk, atnogen mener, at kørselsafgifter alene ersvaret på transportens CO2-udfordring.Det, mener jeg, er en helt forkert ogmeget snæver opfattelse.Der gennemføres en enorm satsning påden kollektive trafik i de kommende år,som vil give et endnu bedre alternativ tilbilen.Vi skal gøre det muligt for borgeren atstille bilen ved stationen om morgenenog tage toget på arbejde. Det kræver ikkekun, at toget er på perronen til tiden –
Side 5/5
men også at muligheden for at skiftemellem transportformerne er til stede.I den forbindelse er også cyklen særdelesvigtig. Cyklen er for mange borgere detnaturlige valg i hverdagen. Derfor har viafsat betydelige midler til at styrkecyklismen – det gavner ikke kun miljøetmen er også en gevinst for sundheden.Vi investerer massivt i disse år iinfrastruktur, der fremmer et bedresamspil i transportsystemet.Det gælder også på godsområdet, hvor viforbedrer veje og baner til centralehavne. Samtidig styrkes de storetransportruter – vi bygger en FemernBælt forbindelse, og vi anlægger en heltny bane mellem København og Ringsted.
Side 6/6
Indførelsen af modulvogntog er ogsåmed til at bringe varerne frem medstørst muligt hensyn til miljøet.Transportministeriet har etableretCenter for Grøn Transport, hvor der erafsat næsten 300 mio. kr. til atgennemføre forsøg med energirigtigtransport. Det skal ske i tæt samarbejdemed erhvervsvirksomheder ogkommuner.Tanken er, at vi får tingene til at fungerei den virkelige verden, hvis vi gårsammen om at afprøve nye teknologier.Her har regeringen taget endnu et vigtigtskridt ved at afgiftsfritage el-biler til ogmed 2015. Det handler om på lang sigt at
Side 7/7
kunne se et samfund uafhængigt affossile brændstoffer.El-biler og andre grønne teknologier skalvære grundlaget for et samfund, hvorbæredygtighed og transport ikke erenten-eller, men tværtimod går hånd ihånd. I de kommende år skalgadebilledet fyldes med nye biltyper.Også på flyområdet gøres der en indsats.Her er der fokus på at øge effektivitetenog sikre en klimavenlig flyvekontrol.Jeg ved godt, at flytransporten fra 2012indgår i den såkaldt kvotebelagte sektor.Men det er jo ikke en undskyldning forat undlade at arbejde bredt med grøntransport.
Side 8/8
Vi kan ikke løse det hele alene. EUspiller også en vigtig rolle. Den fællesindførelse af miljøkrav til personbiler ogtunge køretøjer er med til at forbedremiljøet markant. Fra dansk side arbejdesder aktivt på at fremme grønne løsningerog stramme kravene til eksempelvisbilindustrien.Det glæder mig derfor, at jeg kanmeddele spørgeren, at det så sandelig eren meget massiv indsats, vi har sat igang. Vi kommer med andre ord alleredemed den nuværende indsats til at sikre,at der sker en reel reduktion itransportens udledning af CO2.