Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
31. marts 20102010-1880
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 957(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål nr. 957:"Vil ministeren redegøre for de trafikbesparelser, som regionerne lægger op til idet kommende år, herunder hvor mange busruter der forventes nedlagt, og densamlede reduktion i antallet af buskøretimer? Tallene bør opdeles på de for-skellige regioner."Svar:Jf. besvarelse af TRU 376 i foråret 2008 og TRU 415 i december 2009 findesder ingen samlet opgørelse over nedlagte busruter eller beskæringer af eksiste-rende ruter. Det vil også være meget vanskeligt at opgøre, da ændringer i linje-føringer eller sammenlægninger af to ruter til én ville kunne give en misvisendestatistik.Trafikselskaberne har i en årrække opgjort antallet af køreplantimer, dvs. detantal timer der er i køreplanen, hvilket er udtryk for omfanget af den samledebusbetjening, kunderne oplever.Trafikstyrelsen indsamler data om køreplantimer fordelt på regioner og kom-muner. På baggrund af disse data har jeg fået udarbejdet tabel 1.Tabel 1 viser, at der ikke er nogen entydig udvikling i antallet af køreplantimerfra 2009 til 2010.
Tabel 1: Budgetterede antal køreplantimer for 2010 (i 1.000)Region/trafikselskabRegion Hovedstaden, Movia HovedstadenRegion Hovedstaden, BATRegion Hovedstaden, i altRegion Sjælland, Movia SjællandRegion Syddanmark, FynBusRegion Syddanmark, SydtrafikRegion Syddanmark, i altRegion Midtjylland, MidttrafikRegion Nordjylland, NTI altKilde: Trafikstyrelsen.Note: Fra 2009 har Movia ændret opgørelsesmetode for køreplantimer. Det betyder, at tallene for Regi-on Hovedstaden er undervurderet.
Side 2/2
B200925302532623683066748353072.331
B201026602662683792556348553002.323
I Movia Hovedstaden er der planlagt stigninger på 5 pct. I Movia Sjælland erder planlagt stigninger på godt 2 pct.I Sydtrafik har regionen reduceret kørselsomfanget med knap 17 pct. En hel delaf denne kørsel opretholdes imidlertid, da den overtages af kommunerne.FynBus har oplyst Trafikstyrelsen om, at der planlægges reduktioner i kørsels-omfanget på de regionale ruter i størrelsesordenen på 120-130.000 køreplan-timer. Reduktionen er ikke indberettet til Trafikstyrelsen og fremgår såledesikke af tabel 1. Reduktionerne påtænkes implementeret til august 2010. Reduk-tionen svarer til 1/3 af det regionale kørselsomfang. I en treårig periode vil re-gionen dog sikre betjeningen af uddannelsesinstitutionerne, dog kun i dagti-merne.I Nordjyllands Trafikselskab planlægger kommuner og regioner at reducerekørselsomfanget med godt 2 pct.I Midttrafik er der planlagt en stigning på godt 2 pct. fra 2009 til 2010.Jeg vil gøre opmærksom på, at vedtagne budgetter kan afvige en del fra det, derrealiseres, idet regionerne har mulighed for at justere deres budgetter i løbet afåret og dermed kan beslutte at ændre på omfanget af den regionale trafik.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt