Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
821655_0001.png
821655_0002.png
821655_0003.png
821655_0004.png
821655_0005.png
Transportministeriet
Kommissorium for strategisk analyse af udbyg-ningsmulighederne i Østjylland30. april 2009I Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 mellem regeringen, Social-demokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre ogLiberal Alliance er parterne enige om at gennemføre en strategisk analyse af denlangsigtede indretning af bane- og vejkapaciteten i Østjylland.Der er i aftaleteksten peget på, at analysen skal behandle følgende elementer:En baneplan for Østjylland, herunder løsningsmuligheder med henblik på atrealisere Timemodellen mellem Odense og ÅrhusDet langsigtede kapacitetsbehov for trafikken mellem Øst- og VestdanmarkDet langsigtede kapacitetsbehov for den nord/syd-gående vejtrafik i JyllandØstjylland er i rivende udvikling. Trekantområdet og Århus er på vej til at voksesammen til en stor, dynamisk og funktionelt sammenhængende byregion.Men trængselsproblemer udgør en stigende belastning for både pendlere og er-hvervslivet. Det skyldes ikke mindst, at den overordnede infrastruktur i området ide senere år er kommet under stigende pres, i takt med at infrastrukturen i højeregrad skal betjene flere trafiktyper, der alle er i vækst, herunder:International trafik og landsdelstrafik, ikke mindst en betydelig godstrafik fradet nord- og midtjyske områdeRegional trafik, bl.a. pendlertrafik, primært på strækningen mellem trekantom-rådet og Århus-området, men også mod øst fra Vestfyn og nord mod Randersog AalborgLokal trafik omkring de enkelte større bysamfundTrængselsproblemerne berører især de mange pendlere, der hver dag krydser Vej-lefjordbroen, og erhvervslivet i området får stadigt sværere ved at tiltrække ar-bejdskraft.For sikre en hensigtsmæssigt erhvervs- og byudviklingen i Østjylland, nedbringetrængslen og skabe et grønnere transportsystem er det nødvendigt styrke den kol-lektive trafik i regionen og samtidig sætte ind på de mest trængte vejkorridorer.En håndtering af trængselsproblemerne i Østjylland vil også have stor betydningfor den trafik – herunder godstransport – til og fra andre dele af Jylland, som be-nytter korridoren og derfor er afhængig af en høj mobilitet og pålidelighed i korri-doren.
2
Nogle af de centrale trafikale udfordringer i Østjylland er således udvikling af ba-netrafikken og trængsel i E45 korridoren. Der skal sættes fokus på udviklingsmu-lighederne for den kollektive transport, reduktion af trængsel og samspillet i trans-portsystemet, herunder også bussernes rolle.Endvidere er sammenhængen mellem infrastruktur, byudvikling og erhvervslokali-sering en udfordring. Der skal skabes et solidt grundlag for de langsigtede beslut-ninger vedrørende indretningen af bane- og vejinfrastrukturen i og til Østjylland.Den strategiske analyse skal vurdere de centrale udfordringer for infrastrukturen iØstjylland i lyset af de langsigtede forventninger til transportbehov og transport-mønstre.Analysen skal på den baggrund opstille løsningsmodeller, der bidrager til at under-støtte de principper for en grøn transportpolitik, der er opstillet i den politiskeaftale om en grøn transportpolitik:Transportens CO2-udledning skal ned, og der skal gennemføres en grøn om-lægning af bilskattenDen kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.Jernbanen skal være pålidelig, sikker og topmoderneVejkapaciteten skal udbygges, dér hvor behovet er størst, dvs. dér hvor der idag er de største trængselsproblemer, men også, hvor man kan se, at denfremtidige trafikvækst som følge af erhvervs- og samfundsudviklingen vilkræve en udbygning af infrastrukturenCyklismen skal fremmes - valg af cyklen som transportmiddel er at foretræk-ke, hvor det er en realistisk mulighedDanmark skal være et grønt teknologilaboratorium for transportBroer, veje og jernbaner må ikke ødelægge uerstattelig naturStøj og luftforurening i byerne skal ned
Analysen skal præsentere de strategiske valg og prioriteringer i Østjylland i form afet antal scenarier for den fremtidige indretning af infrastrukturen.Resultaterne skal udgøre grundlaget for en politisk stillingtagen til perspektivernefor de trafikale udbygningsmuligheder i Østjylland, herunder evt. udarbejdelse afbeslutningsgrundlag for konkrete projekter.Følgende områder og projekter skal indgå som centrale elementer i forbindelsemed opstillingen af scenarier:Modernisering og forbedring af banenetteti den østjyske transportkorridor. Analysenskal afdække mulighederne for at kombinere hurtigere rejsetider over længereafstande – som led i timemodellen mellem Odense og Århus – med en bedrelokal betjening. Hurtigere linjeføringer f.eks. mellem Horsens og Århus, over
3
Vejle Fjord og på strækningen Silkeborg-Galten-Århus skal analyseres, lige-som perspektiverne for etablering af nye stationer i samspil med den langsig-tede byudvikling vil være et centralt element. Analyserne af hurtigere linjefø-ringer skal inddrage mulige synergieffekter i forhold til senere etaper af time-modellen mod Esbjerg og Herning.Videreudvikling af motorvejskapaciteten i den østjyske transportkorridor og ved Lillebælt.Analysen skal afdække de langsigtede behov for øget motorvejskapacitet i detøstjyske bybånd, herunder omkring de faste forbindelser ved Vejle Fjord ogLillebælt, hvor der på sigt kan være behov for mere end seks motorvejsspor.Analysen skal i den forbindelse belyse mulighederne for at tænke de fremtidi-ge bane- og vejløsninger ved Lillebælt og Vejle Fjord sammen, så der opnåsdet størst mulige trafikale udbytte af investeringerne – evt. i form af en nybroforbindelse, Bogense-Juelsminde.Etablering af enny midtjysk motorvejskorridor.Analysen skal bl.a. belyse, hvordanen ny motorvej vil påvirke de overordnede trafikmønstre, herunder mulighe-derne for at aflaste den internationale godstransport i den østjyske transport-korridor og konsekvenser for fordelingen af trafikken mellem transportfor-merne. Analysen skal inddrage mulighederne for en bedre vejbetjening aflufthavnen i Billund. Analysen skal afdække sammenhængen med løsnings-modeller for en evt. ny Lillebæltforbindelse, ligesom projektets konsekvenser iforhold til natur, miljø og klima samt byspredning skal vurderes.Etablering af enfast bane- og vejforbindelse over Kattegat.Analysen skal afdækkedet langsigtede kapacitetsbehov for trafikken mellem Øst- og Vestdanmark,herunder perspektiverne i en tættere integration mellem den østjyske byregionog hovedstadsområdet, samt de drifts- og samfundsøkonomiske omkostnin-ger ved en forbindelse. Analysen skal endvidere vurdere de økonomiske ogtrafikale konsekvenser for Storebæltsforbindelsen samt afdække konsekven-serne for trafikmønstrene på bane og vej i den østjyske transportkorridor.
Der skal opstilles og analyseres scenarier, hvor de forskellige strategiske projektervurderes i sammenhæng og i forhold til de trafikale udfordringer. Følgende krite-rier skal indgå og vurderes:Effekter på trængslen i Østjylland, herunder for pendlertrafikkenEffekter på landsdelstrafikkenKonsekvenser for mobiliteten på arbejdsmarkedetBetydning og effekter for erhvervslivetPåvirkninger i forhold til natur, miljø og støjKonsekvenser for CO2-udledningenProjektomkostninger og statsfinansielle konsekvenserSamfundsøkonomiske konsekvenserMuligheder og perspektiver i brugerfinansiering og OPP-organisering af rele-vante konkrete projekter
4
Betydning for og effekter af lokalisering af boliger og arbejdspladserBetydning for den økonomiske vækst i byregionen, herunder regionens inter-nationale konkurrenceevneKonsekvenser af udviklingen i sammensætningen af bilparken, herunder ind-fasning af grøn kørselsteknologi
Til brug for arbejdet kortlægges de tyske planer for udvikling af infrastrukturen iNordtyskland.Vurderingen og beskrivelsen af fremtidige udbygningsscenarier skal ses i sam-menhæng med de øvrige politikinstrumenter, der indgår i en samlet, fremadrettethåndtering af de trafikale udfordringer, herunder:Indførelsen af grønne kørselsafgifter og disses konsekvenser for transport-mønstre og infrastrukturen i de forskellige dele af bybåndetEn vurdering af potentialet i en samlet struktureret fysisk planlægning for heledet østjyske bybånd, herunder i forhold til principperne om byfortætning ogstationsnærhedSamspil med en målrettet anvendelse af ITS – herunder med henblik på bedrefremkommelighed og sikkerhed samt styrkelse af samspil mellem transport-formerneInitiativer for at fremme cyklismen som en miljøvenlig og sundhedsfremmen-de transportform, herunder i byerneØstjyllands muligheder for at drage nytte af den centrale position ift. de man-ge jyske fremstillingsvirksomheder samt Danmarks rolle som transitland
En væsentlig del af den danske godstransport finder sted i Østjylland, og største-delen af den danske vejgodstransport til og fra udlandet passerer gennem Syd- ogSønderjylland, der således er en vigtig port til resten af Europa. Et særligt fokus-område vil derfor være instrumenter, der knytter sig til en mere effektiv og miljø-venlig distribution af gods. Følgende vinkler kan inddrages i arbejdet:Barrierer for effektiv distribution til og fra de store byområder og nye organi-sationsformer, herunder gods på jernbanen, samt potentialet i styrket fysiskplanlægning med fokus på centrale godskorridorerErfaringer med regelsæt og restriktioner for godstransport og en analyse afom love, regler og sædvaner skaber barrierer for en bedre udnyttelse af infra-strukturen, f. eks. i forhold til, om transporten af varer til butikkerne kanspredes over et længere tidsrum
I forhold til godstransporten i Østjylland er det samtidig vigtigt, at infrastrukturenunderstøtter en fortsat udvikling af de centrale godsknudepunkter, herunder knu-depunkter for den internationale togtrafik til og fra Danmark.
5
Analysen skal inddrage effekten af en række beslutninger, der allerede er truffetomkring udbygning af infrastrukturen i tilknytning til Østjylland, herunder anlægaf motorvej ved Silkeborg, anlæg af en række deletaper af motorvejen Vejle-Herning, anlæg af motortrafikvejen Bredsten-Vandel, anlæg af dobbeltsporet banei Sønderjylland.Endvidere skal analysen inddrage konsekvenserne af de politiske beslutninger, derløbende træffes omkring de projekter, hvor der i de kommende år fremlæggesbeslutningsgrundlag som led i den rullende planlægning samt Århus Kommunesarbejde med anlæg af en tunnel under Marselis Boulevard og en letbane.Analyserne skal anlægge et helhedssyn på de enkelte løsningsmodeller og scenari-er. Analyserne skal derfor trække på resultaterne fra den ny landsdækkende tra-fikmodel.Trafikmodellen udvikles, som en del af aftalen om en grøn transportpolitik, afDTU Transport sideløbende med arbejdet med de strategiske analyser. Målet er,at centrale dele af landstrafikmodellen vil være klar til brug i 2011, således at denkan indgå som en integreret del af arbejdet med analyserne.Den strategiske analyse vil inddrage resultaterne af det igangværende dialogprojektom byudvikling i Østjylland, som gennemføres i samarbejde mellem Miljøministe-riet, Transportministeriet og de 17 kommuner med tilknytning til Østjylland.

Organisering

Arbejdet med analysen forankres i Transportministeriet i samarbejde med relevan-te ministerier og under inddragelse af kommuner og regioner i området.Der lægges vægt på en bred dialog med alle relevante interessenter.Der arrangeres årlige statuskonferencer for de relevante interessenter, hvor statusfor arbejdet og foreløbige resultater drøftes.Konsulenter og relevante forskningsinstitutioner inddrages i analysearbejdet.

Tidsplan

Der aflægges en samlet delrapportering for forligspartierne i efteråret 2011 medhenblik på drøftelse af de foreløbige resultater som led i den rullende planlægning.Analysen afsluttes endeligt i efteråret 2013, hvorefter parterne bag aftalen om engrøn transportpolitik som led i den rullende planlægning drøfter resultaterne ogperspektiverne.

Økonomi

Der er med aftale om en grøn transportpolitik afsat 25 mio. kr. til arbejdet.