Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
821654_0001.png
821654_0002.png
821654_0003.png
821654_0004.png
821654_0005.png
Transportministeriet
Kommissorium for strategisk analyse af udbyg-ningsmulighederne i hovedstadsområdet30. april 2009I Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 mellem regeringen, Social-demokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre ogLiberal Alliance er parterne enige om at gennemføre en strategisk analyse af denlangsigtede indretning af bane- og vejkapaciteten i hovedstadsområdet.Der er i aftaleteksten peget på, at analysen skal behandle følgende elementer:Øget banebetjening i ”Håndfladen”Den fremtidige kollektive trafikbetjening i Ring 3-korridorenFuldautomatisk S-banedriftStationskapaciteten ved Københavns HovedbanegårdSamspillet mellem byudvikling og mulige nye stationerEt trafikalt sammenhængende banenetMulighederne for – og effekterne af – etablering af overhalingsspor på S-banenYderligere opgradering af vejforbindelsen i Ring 4Anlæg af en østlig ringvejsforbindelse/havnetunnelPerspektiver i Ring 5-korridorenMulighederne for at sprede trafikken mere hen over døgnetSjælland er i dag i realiteten én stor pendlingsregion med hovedstadsområdet somcentrum, og det er i pendlerkorridorerne til og fra hovedstadsområdet, at træng-selsproblemerne i Danmark i dag er størst.Internationale undersøgelser viser, at mobiliteten i hovedstadsområdet fortsat erhøj sammenlignet med andre europæiske hovedstæder. Men der er tusindvis afpendlere, som hver dag sidder i kø til og fra hovedstadsområdet.Opgørelser har vist, at bilister i hovedstadsområdet holder i kø i mere end 100.000timer hver dag. Det svarer til et samfundsøkonomisk tab i milliardklassen i hoved-staden alene. Også på baneområdet er der samfundsøkonomiske tab i milliardklas-sen som følge af togforsinkelser.Det er vigtigt, at forholdene for pendlerne forbedres – trafikforholdene i hoved-stadsområdet må ikke udvikle sig til det, man kender fra en række andre europæi-
2
ske hovedstæder. Samtidig skal hovedstadsområdet levere sit bidrag til målsætnin-gerne om et grønnere transportsystem.Det kræver, at en stor andel af den forventede trafikvækst sker i den kollektivetrafik. Jernbanenettet og busser skal løfte en større del af pendler-trafikken i ho-vedstadsområdet. Det vil afhjælpe trængselsproblemerne i myldretiderne og sam-tidig sikre, at de store trafikmængder i hovedstadsområdet afvikles så miljøvenligtsom muligt.En øget kollektiv trafik vil samtidig indebære store fordele i forhold til miljø ogmålsætningen om at nedbringe CO2-udledningerne.Sideløbende med den markante oprustning af den kollektive trafik vil der værebehov for at udvikle vejnettet i hovedstadsområdet. Der skal i hver byfinger væreen højklasset vejforbindelse, som er tilpasset den bymæssige udvikling i den enkel-te finger. Der skal sættes ind der, hvor belastningen er størst i ringvejene og ind-faldskorridorerne.Nogle af de centrale trafikale udfordringer i hovedstadsområdet er således stigen-de trængsel og risiko for nedsat mobilitet, stigende global storbykonkurrence ogøget pendlingDen strategiske analyse skal vurdere de centrale udfordringer for infrastrukturen ihovedstadsområdet i lyset af de langsigtede forventninger til transportbehov ogtransportmønstre.Analysen skal på den baggrund opstille løsningsmodeller, der bidrager til at under-støtte de principper for en grøn transportpolitik, der er opstillet i den politiskeaftale om en grøn transportpolitik:Transportens CO2-udledning skal ned, og der skal gennemføres en grøn om-lægning af bilskattenDen kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.Jernbanen skal være pålidelig, sikker og topmoderneVejkapaciteten skal udbygges, dér hvor behovet er størst, dvs. dér hvor der idag er de største trængselsproblemer, men også, hvor man kan se, at den frem-tidige trafikvækst som følge af erhvervs- og samfundsudviklingen vil kræve enudbygning af infrastrukturenCyklismen skal fremmes - valg af cyklen som transportmiddel er at foretrække,hvor det er en realistisk mulighedDanmark skal være et grønt teknologilaboratorium for transportBroer, veje og jernbaner må ikke ødelægge uerstattelig naturStøj og luftforurening i byerne skal nedAnalysen skal præsentere de strategiske valg og prioriteringer i hovedstadsområdeti form af et antal scenarier for den fremtidige indretning af infrastrukturen i ringe-
3
ne, omkring håndfladen, i indfaldskorridorerne samt i forhold til det øvrige Sjæl-land som pendlingsopland.Resultaterne skal udgøre grundlaget for en politisk stillingtagen til perspektivernefor de trafikale udbygningsmuligheder i hovedstadsområdet, herunder evt. udar-bejdelse af beslutningsgrundlag for konkrete projekter.Følgende områder og projekter skal indgå som centrale elementer i forbindelsemed opstillingen af scenarier:Etablering af en nyøstlig ringvejsforbindelse/havnetunnel,herunder mhp. trafikbe-tjening af nye udviklingsområder i det østlige København. Analysen skal af-dække forskellige løsningsmuligheders konsekvenserne for trafikmønstrenefor personer og gods i hele hovedstadsområdet, herunder trafikstrømmene ide øvrige ringe. Der sigtes mod, at der med henblik på at fokusere de videreanalyser tilvejebringes grundlag for en overordnet stillingtagen til mulige linje-føringer i 2011. I forhold til ”håndfladen” skal analysen belyse, hvorvidt en nyøstlig ringvejsforbindelse/havnetunnel kan indebære stigende eller faldendevejtrafik i den indre by, og konsekvenserne for fordelingen af trafikken mel-lem de forskellige transportformer skal afdækkes. Analysen skal vurdere kol-lektive trafikløsninger i tilknytning til forbindelsen. Analysen skal inddragemuligheder for og konsekvenser af en brugerfinansiering af projektet.Styrkelse af den kollektive trafik på tværs af byfingrene gennem en bedrekol-lektiv trafikbetjening i Ring 3.Ring 3-korridoren er en af de trafikkorridorer, hvorder forventes en kraftig vækst i biltrafikken, og hvor der kan være grundlag foren styrkelse af den kollektive trafik, som i dag primært varetages af S-busser.Analysen skal som et første skridt vurdere perspektiver i forhold til hhv. ethøjklasset bussystem og en letbaneløsning – herunder de økonomiske konse-kvenser – således at der hurtigst muligt kan træffes et overordnet systemvalgsom grundlag for det videre arbejde.Etablering af envestlig Ring 5i korridoren mellem Køge og Helsingør. Analy-serne skal afdække mulighederne for gennem etablering af en Ring 5 at ledegennemkørende trafik – herunder international godstransport – uden om ho-vedstadsområdet. Analysen skal inddrage betydningen for trafikken i de øvrigeringkorridorer, herunder kapaciteten i Ring 4 samt grundlaget for den kollek-tive trafik i hovedstadsområdet.Styrkelse af den kollektive transport gennem udvikling afbanebetjening i håndfla-den.Analysen skal belyse konsekvenserne af forskellige betjeningsprincipperfor den kollektive trafik, mulige løsningsmodeller i forhold til at udvide denkollektive trafiks dækning, herunder vurdere samspillet mellem bane- og bus-trafikken. Analysen skal i den forbindelse inddrage stationsforhold, herunderadgangen til stationer og parkeringspladser ved stationerne.Styrkelse af den kollektive trafik i byfingrene gennemudvikling af S-togstrafikken.Analysen skal belyse mulighederne for en bedre S-banedrift gennem etableringaf bedre overhalingsmuligheder samt perspektiverne i fuldautomatisk S-banedrift.
4
Der skal opstilles og analyseres scenarier, hvor de forskellige strategiske projektervurderes i sammenhæng og i forhold til de trafikale udfordringer. Følgende krite-rier skal indgå og vurderes:Effekter på trængslen i hovedstadsområdet, herunder for pendlertrafikkenKonsekvenser for mobiliteten på arbejdsmarkedetPåvirkninger i forhold til natur, miljø og støjBetydning og effekter for erhvervslivetKonsekvenser for CO2-udledningenProjektomkostninger og statsfinansielle konsekvenserSamfundsøkonomiske konsekvenserMuligheder for og perspektiver i brugerfinansiering og OPP-organisering afrelevante konkrete projekterBetydning for og effekter af lokalisering af boliger og arbejdspladserBetydning den økonomiske vækst i hovedstadsregionen, herunder regionensinternationale konkurrenceevneKonsekvenser af udviklingen i sammensætningen af bilparken, herunder ind-fasning af grøn kørselsteknologi
Vurderingen og beskrivelsen af fremtidige udbygningsscenarier skal ses i sam-menhæng med de øvrige politikinstrumenter, der indgår i en samlet, fremadrettethåndtering af de trafikale udfordringer, herunder:Indførelsen af grønne kørselsafgifter og disses konsekvenser for transport-mønstre og infrastrukturen i de forskellige dele af regionenEn vurdering af potentialet i den strukturerede fysiske planlægning, herunderprincipperne om byfortætning og stationsnærhed og behov for eventuelle æn-dringer i den aktuelle tilgang, jf. Fingerplan 2007Samspil med en målrettet anvendelse af ITS – herunder med henblik på bedrefremkommelighed og sikkerhed samt styrkelse af samspil mellem transport-formerneInitiativer for at fremme cyklismen som en miljøvenlig og sundhedsfremmen-de transportform, herunder i byerne
En væsentlig del af den danske godstransport finder sted i hovedstadsområdet. Etsærligt fokusområde vil derfor være instrumenter, der knytter sig til en mere effek-tiv og miljøvenlig distribution af gods. Følgende vinkler kan inddrages i arbejdet:Barrierer for effektiv distribution til og fra de store byområder og nye organi-sationsformer, herunder gods på jernbanen, samt potentialet i styrket fysiskplanlægning med fokus på centrale godskorridorer
5
Erfaringer med regelsæt og restriktioner for godstransport og en analyse afom love, regler og sædvaner skaber barrierer for en bedre udnyttelse af infra-strukturen, f. eks. i forhold til, om transporten af varer til butikkerne kanspredes over et længere tidsrum
Den strategiske analyse skal inddrage effekten af en række beslutninger, der allere-de er truffet om udbygning af infrastrukturen i tilknytning til hovedstadsområdetog Sjælland som helhed. Det drejer sig bl.a. om anlæg af en fast forbindelse overFemern Bælt, opgradering af sydbanen, udvidelse af banekapaciteten mellem Kø-benhavn og Ringsted, hastighedsopgradering på banen mellem Ringsted og Oden-se, anlæg af en Metrocityring, udbygning af banekapaciteten mellem Lejre og Vip-perød, anlæg af motorvej i Frederikssundfingeren og opgradering af ”Skovvejen”mod Kalundborg.Endvidere skal analysen inddrage konsekvenserne af de politiske beslutninger, derløbende træffes omkring de projekter, hvor der i de kommende år fremlæggesbeslutningsgrundlag som led i den rullende planlægning.Analyserne skal anlægge et helhedssyn på de enkelte løsningsmodeller og scenari-er. Analyserne skal derfor trække på resultaterne fra den ny landsdækkende tra-fikmodel.Trafikmodellen udvikles, som en del af aftalen om en grøn transportpolitik, afDTU Transport sideløbende med arbejdet med de strategiske analyser. Målet er,at centrale dele af landstrafikmodellen vil være klar til brug i 2011, således at denkan indgå som en integreret del af arbejdet med analyserne.

Organisering

Arbejdet med analysen forankres i Transportministeriet i samarbejde med relevan-te ministerier og under inddragelse af kommuner og regioner i området.Der lægges vægt på en bred dialog med alle relevante interessenter.Der arrangeres årlige statuskonferencer for de relevante interessenter, hvor statusfor arbejdet og foreløbige resultater drøftes.Konsulenter og relevante forskningsinstitutioner inddrages i analysearbejdet.

Tidsplan

Der aflægges en samlet delrapportering for forligspartierne i efteråret 2011 medhenblik på drøftelse af de foreløbige resultater som led i den rullende planlægning.Analysen afsluttes endeligt i efteråret 2013, hvorefter parterne bag aftalen om engrøn transportpolitik som led i den rullende planlægning drøfter resultaterne ogperspektiverne.

Økonomi

Der er med aftale om en grøn transportpolitik afsat 25 mio. kr. til arbejdet.