Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
841621_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. maj 20102010-2024
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 943(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Poul Andersen (S).

Spørgsmål nr. 943:

"Er det korekt at der kun kan købes Orange billetter til DSB`s rejser overinternettet? Der henvises til, at kunder er blevet afvist på DSB`s billetkonter iOdense med henvisning til, at orange billetter kun sælges over internettet.D.v.s. kunder, der ikke har netadgang, er i bekræftende fald afskåret fra købaf denne billettype."

Svar:

DSB’s salg af Orange billetter er et kommercielt produkt, som ikke er reguleretaf kontrakten mellem DSB og Transportministeriet.Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for DSB, som har oplyst følgende:”Orange billetter er DSB’s tilbud om billige billetter til danskerne. DSB har udfra kommercielle betragtninger og for at minimere salgsomkostningerne valgtkun at sælge Orange billetter via nettet. I forbindelse med, at Orange billetterkun er til salg på nettet, er der opstillet kunde-pc’ere i de betjente billetsalg,hvor kunderne kan betjene sig og eventuelt få assistance til betjeningen.DSB’ s personale i billetsalget henviser således kunder, der efterspørger Orangebilletter til at købe billetten over nettet, og i den forbindelse henvises til at dettefx kan ske via kundepc’ eren i DSB’s betjente billetsalg. Såfremt DSB kunder iOdense eller på andre stationer har oplevet, at de ikke har fået korrekt informa-tion om muligheden for at købe Orange billetter, skal DSB naturligvis beklagedette."
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt