Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
820975_0001.png
820975_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
30. marts 20102010-1839
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 942(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 942 :

"Hvad kan ministeren oplyse om Movias City Cirkel busser, som kører i IndreBy i København? I sin besvarelse bedes ministeren om muligt redegøre for lin-jens belægningsgrad, samt hvorvidt der er offentlige kr. involveret i finansie-ringen af buslinjen."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Københavns Kommune, der har oplyst følgen-de:”CityCirkel er et 2-årigt forsøg, der gik i drift 12. juni 2009. Formålet var at øgebus-servicen i indre by med batteridrevne busser, der hverken støjer eller luft-forurener i denne tætte del af København. City Cirklen er således både et tekno-logisk forsøg om at mindske udslippet af CO2og af skadelige partikler fra bus-serne, samt et forsøg med ny busbetjening af indre by. Movia har udbudt linjen,og Arriva kører linjen på en 2-årig kontrakt. Driften af City Cirklen er som denøvrige busdrift i København finansieret af indtægter fra billetter, der suppleresop af tilskud fra Københavns kommune. City Cirklen får i 2010 et driftstilskudpå 20,5 mio. kr. ud af kommunens samlede busbudget på ca. 382 mio. kr.Passagertallet for linjen har været svagt stigende i løbet af efteråret. I juli ogaugust måned var der ca. 1100 passagerer pr. hverdag stigende til over 2000 ioktober måned. I vintermånederne har passagertallet været noget lavere - mel-lem 1400 og 1500 pr. dag. Turister udgør en stor andel af passagererne.Det kan dog konstateres, at kapaciteten ikke er fuldt udnyttet, og at billetind-tægterne udgør en meget lille andel af rutens samlede finansiering sammenlig-net med de øvrige busruter i København. Selvfinansieringsgraden for CityCirklen er således kun 8 %, mens den er 56 % for kommunens samlede buskør-sel. Tilsvarende er tilskuddet pr. påstiger på City Cirklen 59 kr., mens det gen-nemsnitlige tilskud pr. påstiger på busserne generelt i København er under 5kr.
Økonomiforvaltningen er derfor på foranledning af Økonomiudvalget alleredenu – ét år tidligere end oprindeligt planlagt - i gang med at evaluere CityCirklen, herunder hvordan ruten kan gøres mere attraktiv for at tiltrække flerepassagerer og hvordan de batteridrevne busser alternativt kan bruges på andrestrækninger, såfremt der ikke er grundlag for at bevare en egentlig City Cirkelrute.Rent teknologisk har busserne vist, at de lever op til forventningerne om atkunne køre en hel dag på en opladning. Den tekniske del af forsøget har giveten række udfordringer, bl.a. opladning af batterierne og opvarmningen af bus-serne, der nu vurderes løst.Forsøget med en egentlig rutebetjening baseret på el-busser er det første iDanmark, og det må rent teknisk vurderes som succesfuldt, da de batteridrevnebusser fungerer og potentielt også kan sættes ind på andre strækninger i byenog dermed bidrage til mindre CO2-udslip og et lokalt miljø uden udslip af farli-ge partikler og med mindre støjgener.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt