Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
820985_0001.png
820985_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
30. marts 20102010-1795
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 934(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål nr. :934"Det ønskes oplyst, hvor meget taksterne i den kollektive trafik er steget år forår siden 2001. I det omfang det er muligt ønskes svaret opdelt på på denregionalt og kommunalt styrede del af den kollektive trafik (busser, lokalbanermv.) og den statsligt styrede del (øvrig togdrift). Endvidere ønskes om muligten opdeling på kontantpris, klippekortspris og abonnementskort pris. Endeligønskes - til brug for den videre behandling af oplysningerne - tal for, hvor storetakstsindtægterne var for de forskellige nævnte katagorier i det seneste år hvorder foreligger oplysninger."Svar:For så vidt angår takststigningerne i den del af den kollektive trafik, der hørerunder kommuner og regioner, har der i perioden 1997-2006 ifølge Trafikstyrel-sens opgørelse været følgende takststigninger i de enkelte trafikselskaber:TrafikselskabHT/HURNordjyllands Tra-fikselskabRingkøbing AmtFyns AmtBornholms AmtsTrafikselskabStorstrøms Trafik-selskabRibe Amts Trafik-selskabSydbusVejle Amts Trafik-selskabVestsjælllands Tra-fikselskabViborg amt Fælles-kommunale Trafik-selskabÅrhus AmtVægtet lands-gennemsnit19972,1-0,20,90,01,20,04,60,00,00,03,91998-4,5-8,4-9,9-8,9-7,2-9,1-3,7-0,3-8,1-5,3-6,419993,13,31,33,60,00,04,30,02,81,310,420006,03,44,23,36,66,911,51,71,91,60,020016,510,05,53,76,36,26,87,911,95,05,620026,43,21,37,80,00,70,01,74,66,42,820037,36,86,06,36,34,60,07,06,33,77,4200412,07,12,45,711,112,29,38,66,32,97,720052,42,72,85,30,03,19,34,12,92,50,020063,03,83,53,00,02,80,02,52,81,90,0
3,91,6
-9,3-6,1
2,22,9
3,24,8
4,36,8
3,04,8
3,86,3
4,89,4
6,03,1
6,03,1
Side 2/2
Efter 2007 er den regionale inddeling som bekendt ændret, hvorfor opgørelsenher ikke er direkte sammenlignelig, men følgende tal fremkommer for de nyetrafikselskaber:TrafikselskabMovia, takstområdet H (hoved-stad)Movia, takstområde V (Vest) og S(Syd)Nordjyllands TrafikselskabMidttrafik*SydtrafikFynbus*BATVægtet landsgennemsnit20072,620083,020092,753,32,63,03,23,23,05,02,93,02,93,02,93,00,03,03,13,13,12,93,13,12,950,143,746,949,135,950,8Udvikling 1996-2009
Umiddelbart skønnes det ikke at være muligt at opdele takststigningerne på deforskellige billettyper, da dette i perioden 2001-2010 skønsmæssigt vil omfattecirka 30 forskellige takstsystemer, der ikke nødvendigvis er direkte sammen-lignelige, ligesom enkelte kommuner har haft deres egne takstsystemer for rej-ser internt i kommunen og takststigningerne er ujævnt fordelt over de enkeltetrafikselskaber. Derfor kan der næppe heller gives en meningsfuld beskrivelseaf fordelingen af takstindtægterne på de enkelte billettyper.Togrejser, der foregår indenfor et takstområde, sker til trafikselskabernes tak-ster. Togrejser, der går gennem flere takstområder, sker til DSB’s hhv. Arrivastakster. I kontrakten med DSB er det fastsat i afsnit 2.2.1 at ”DSB kan lade tak-sterne på standardbilletter stige i samme takt som den generelle prisudviklingmålt ved den i finansloven forudsatte stigning i nettoprisindekset”.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt