Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
816193_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
19. marts 20102010-1789
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 930(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Jesper Petersen (SF).

Spørgsmål nr. 930:

"Hvor mener ministeren umiddelbart, at de største problemer med degrænseoverskridende forbindelser mellem Danmark og Tyskland findes?"

Svar:

Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål 928 fra Folketingets Trafikudvalg.Forligspartierne bag aftalen om En grøn transportpolitik besluttede den 22. ok-tober 2009, at der skal anlægges dobbeltspor på strækningen mellem Vojens ogVamdrup. Partierne var endvidere enige om, at perspektivet er, at også den sid-ste del af jernbanen gennem Sønderjylland, det vil sige strækningen Tinglev–Padborg, udbygges til dobbeltspor. Udbygningen af jernbanen i Sønderjyllandvil forbedre kvaliteten i passagertogsbetjeningen af Sønderjylland, og frem tilåbningen af Femern Bælt-forbindelsen vil udbygningen styrke jernbanegods-trafikken.Etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt vil styrke forbindelsenmellem Danmark og Tyskland. Det gælder ikke mindst for jernbanegodstrafik-ken, der vil spare 160 km omvejskørsel. Dermed vil jernbanen gennem Sønder-jylland blive aflastet.Jeg imødeser endvidere resultatet af de strategiske analyser af fremtidens in-frastruktur, som min forgænger satte i værk i samarbejde med forligspartiernebag aftalerne om En grøn transportpolitik i 2009.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt