Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
821271_0001.png
821271_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
31. marts 20102010-1776
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 927(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål nr. 927:

"Ministeren bedes kommentere artiklen ”Applus+ bilsyn: Syn børmoderniseres” fra Jyllands Posten den 1. marts 2010."

Svar:

Jeg har forelagt artiklen for Færdselsstyrelsen, som oplyser følgende:”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at de fælles europæiske regler om udførelse afperiodisk syn fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2009/40/EFaf 6. maj 2009 om teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjerdertil (”periodesynsdirektivet”). Danmark følger disse regler.Biler forsynes i stigende grad med elektronisk styret sikkerheds- og luftforure-ningsbegrænsende udstyr. Udstyret har indbygget egendiagnosesystemer, somløbende overvåger funktionen. Konstateres der fejl, lagres disse fejl, og førerenadvares ved, at en kontrollampe tændes. Når der sættes tænding til bilen, skallampen kortvarigt lyse op og derefter slukke, hvis systemet er i orden. Er derregistreret fejl, lyser lampen konstant.Det er fastsat i de danske regler, at fejl indikeret ved lysende kontrollampe ved-rørende luftforureningsbegrænsende udstyr, airbags, blokeringsfri bremser(ABS) og for elektronisk stabilitets kontrol (ESC) skal medføre synsresultat”omsyn”.Den 25. januar 2010 udsendte EU-Kommissionen udkast til revision af perio-desynsdirektivet til kontrol i Rådet og Parlamentet. Efter det foreliggende erdisse revisioner kontrolleret og godkendt af Råd og Parlament. Det fremgår, atformålet med revisionen blandt andet er at tilføje moderne elektroniske syste-mer på listen over de punkter, som skal kontrolleres. Direktivforslaget kræver,at de elektroniske systemer kontrolleres via kontrollamper således, som detallerede kræves i Danmark i dag.I artiklen påstås, at hvis synsvirksomhederne benyttede udlæsning af fejlkodervia bilens OBD-stik, ville man kunne konstatere chiptuning og periodiske fejl.
Chiptuning vil imidlertid ofte ikke give anledning til lagring af en fejlkode ellerbevirke, at kontrollampen tændes. Hvis det alligevel sker, kan udstyret, somtilkobles bilen, ofte let bruges til at nulstille fejlkodelageret. Identifikation afchiptuning kan derfor ikke med sikkerhed konstateres ved udlæsning af fejllag-re.Synsvirksomhederne har i øvrigt mulighed for at tilbyde udlæsning af fejlkode-lagre som en service for ejerne ved periodisk syn.Færdselsstyrelsen konkluderer, at konstateringen af fejl ved elektronisk udstyrpå biler er tilgodeset med egendiagnosesystemerne med tilsluttede fejlkontrol-lamper, og at der ikke er forventning om, at chiptuning i større omfang villelade sig konstatere alene ved udlæsning af fejlkodelagre med diagnoseudstyr,da fejlkodelagre i givet fald kan slettes i forbindelse med chiptuningen.”Jeg finder på det grundlag, at Færdselsstyrelsen har foretaget en fornuftig af-vejning af de forskellige hensyn ved kontrol af moderne bilers elektroniske ud-styr.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt