Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
811967_0001.png
811967_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. marts 20102010 - 1727
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål916 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 916:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke danske anlægsopgaver, det tyske firmaBilfinger Berger er involveret i, enten alene eller som deltager i etbyggekonsortium med andre firmaer, herunder også danske, jf. artikel fraIngeniøren den 24. februar 2010: "Tysk højhastighedsjernbane skal nuundersøges for byggesjusk"."

Svar:

Ministeriet har for at besvare spørgsmålet kontaktet Banedanmark, Vejdirekto-ratet, Sund & Bælt, Femern A/S, Kystdirektoratet, Dansk Byggeri samt Bilfin-ger Berger Ingenieurbau GMbH.
Banedanmark har oplyst, at det tyske firma Bilfinger Berger ikke har udførtanlægsopgaver for Banedanmark, hverken alene eller som konsortiedeltager.Vejdirektoratetoplyser, at de ikke aktuelt har entreprisekontrakter med det ty-ske firma Bilfinger Berger.
Sund & Bælt har anvendt Bilfinger Berger sammen med Per Aarsleff i etJoint Venture til fundamentsentreprisen på havvindmøllerne ved Sprogø.Femern A/S har ikke aftaler med Bilfinger Berger.Kystdirektoratet har oplyst, at det ikke har indgået kontrakt med BilfingerBerger om anlægsopgaver. Der er heller ikke indgået kontrakter med kon-sortier, hvor Bilfinger Berger har været partner.Dansk Byggeri, som er hovedorganisation for bygge- og anlægsbranchen,oplyser, at Dansk Byggeri af konkurrencemæssige grunde ikke indsamlerdenne type oplysninger.Bilfinger Berger Ingenieurbau GMbH nævner ingen danske projekter på dereshjemmeside som referencer, og Transportministeriet har ikke modtaget svar på
henvendelsen til firmaet via deres hjemmeside. Hvis et svar modtages vil detblive fremsendt til udvalget efterfølgende.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt