Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
812915_0001.png
812915_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
15. marts 20102010 - 1718
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 25. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 914(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 914:

"Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for DSB og togbetjeningen iDanmark generelt af EU kommissionens afgørelse om, at DSB skal sende er-statningen for de forsinkede IC4 tog videre til staten, og oplyse hvad regeringenvil gøre for at sikre, at dette ikke rammer de togrejsende i Danmark."

Svar:

Jeg vil gerne indlede med at understrege, at Kommissionens afgørelse fastslår,at DSB ikke er blevet overkompenseret, og DSB skal derfor ikke betale kon-traktpenge tilbage til staten. Samtidigt vil jeg også gerne understrege, at Kom-missionens beslutning ikke får konsekvenser for passagererne i den dansketogdrift.Kommissionens afgørelse vil medføre, at det i fremtiden ikke er udbyttebeta-lingerne, der skal sikrer imod, at DSB bliver overkompenseret. Kontraktbeta-lingen vil i stedet blive reguleret med en mekanisme, der dels sikrer DSB detoverskud, som fremgår af DSB-loven, dels belønner DSB, hvis virksomhedenforbedrer effektiviteten eller øger transportarbejdet.Der har i medierne været rejst en påstand om, at DSB ikke må modtage kom-pensation fra AnsaldoBreda i forbindelse med den forsinkede levering af IC4-togene. Denne påstand bygger på en forkert udlægning af Kommissionens afgø-relse.Kommissionens beslutning fastslår, at DSB ikke må modtage kompensation forden samme ydelse fra både AnsaldoBreda og staten – altså dobbeltkompensa-tion. Transportministeriet er enig med Kommissionen heri.
DSB må derimod gerne modtage en kompensation fra AnsaldoBreda, der mod-svares af omkostninger for DSB, og under denne forudsætning skal DSB ikkebetale kompensationen fra AnsaldoBreda for den forsinkede levering af IC4-togene tilbage til staten. Transportministeriet vil følge op på, at kompensatio-nen til DSB fra AnsaldoBreda anvendes i overensstemmelse med statsstøttereg-lerne.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt