Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
809297_0001.png
809297_0002.png
809297_0003.png
809297_0004.png
809297_0005.png
809297_0006.png
809297_0007.png
809297_0008.png
809297_0009.png
Orienterende notat til FolketingetsTrafikudvalg i forbindelse med rådsmødet den11. marts 2010Der er i alt fire sager på dagsordenen forrådsmødet den 11. marts 2010.Forordningsforslag omundersøgelse ogforebyggelse afflyvehavarier ogflyvehændelserinden for civilluftfart
Den første sag er forordningsforslagetom undersøgelse og forebyggelse afflyvehavarier og flyvehændelser indenfor civil luftfart. Forslaget blev fremsatden 29. oktober, og der er oversendtgrundnotat til udvalget om sagen.Det spanske formandskab har prioriteretsagen meget højt, og arbejdet er derforskredet hurtigere frem end forventet.Formandskabet har sat sagen pådagsordenen til generel indstilling.Kommissionens forslag har til hensigt atajourføre og modernisere devæsentligste bestemmelser i deteksisterende direktiv om fastlæggelse afde grundlæggende principper forundersøgelse af flyvehavarier ogflyvehændelser inden for civil luftfart.
Side 2/2
Et af formålene er desuden at fremmedet frivillige samarbejde yderligeremellem medlemslandeneshavarikommissioner ved at udvikle etsåkaldt europæisk netværk afhavarikommissioner.Forslaget introducerer endvidere enstørre rolle til Det EuropæiskeLuftfartssikkerhedsagentur – ogsåkaldet ’EASA’. Ifølge forslaget bør EASAvære repræsenteret og deltage ved denationale havarikommissionerssikkerhedsundersøgelser. Det vil dogvære den nationale undersøgelsesleder,der leder efterforskningen.Regeringen mener, at det somudgangspunkt er positivt med initiativer,hvor hensigten er at forbedreefterforskning og forebyggelse af ulykkeri civil luftfart.Regeringen ønsker, atundersøgelseskompetencerne i EU påområdet for luftfartshavarier udnyttesmest effektivt, og at moderniseringenfremmer gennemsigtighed på området.
Side 3/3
Det er derfor fornuftigt at fremmefrivilligt samarbejde og deltagelse i etnetværk blandt medlemslandenesmyndigheder på området.I dag er det ikke alleundersøgelsesorganer, der har sammehøje undersøgelseskompetencer og enbred vidensdeling mellem de nationalehavarikommissioner og med EU synesderfor hensigtsmæssig.Hovedproblemstillingen har været denforeslåede inddragelse af det europæiskeluftfartssikkerheds agentur, EASA, i alleaspekter af havarikommissionernessikkerhedsundersøgelser, da det brydermed princippet om, at disseundersøgelser skal være uafhængige.Regeringen lægger stor vægt på detcentrale princip om, athavarikommissionernessikkerhedsundersøgelser er uafhængige– og dermed også uafhængige afluftfartsmyndigheder som EASA.
Side 4/4
I modsat fald kan det så tvivl omformålet med undersøgelserne, idetEASA teoretisk set efterfølgende kanforetage aktioner overfor involveredeparter. Dette kan medføre, at deundersøgte vil overveje, hvorvidt deinformationer, de videregiver, vil kunneblive brugt til efterfølgende at placereskyld og ansvar.Regeringen mener derfor, at det ervigtigt, at der ikke kan stillesspørgsmålstegn ved uafhængigheden afsikkerhedsundersøgelserne. Derudoverbør eventuel udveksling og analyse afoplysninger behandles fortroligt oganvendelsen af disse begrænses til, hvadder er strengt nødvendigt for at løsesikkerhedsrelaterede forpligtelser.Fastlæggelse affælles principperfor opkrævning afluftfartssikkerhedsafgifter
Det næste punkt på dagsordenen erforslaget om luftfartssikkerhedsafgifter.Direktivforslaget har til formål atfastlægge fælles principper foropkrævning af afgifter til dækning afudgifter til beskyttelse af luftfartenssikkerhed i EU's lufthavne.
Side 5/5
Det er stadig regeringens holdning, atder ikke er behov for forslaget. Dette skalses i lyset af, at der i 2008 blev opnåetenighed om et direktiv vedr.generelleregler for opkrævning af afgifter i EU’slufthavne.Regeringen mener at eventuelle særligeregler for opkrævning afsikkerhedsafgifter, skal indarbejdes i detgældende direktiv, og således også kunfinde anvendelse på større lufthavne,dvs. lufthavne på over 5 mio. passagererårligt.Regeringen går ind for regelforenklingog for at lette de administrative byrderfor erhvervslivet og ønsker derfor ikke atpåføre mindre danske lufthavneomkostninger og administrative byrderved indførelse af et afgiftssystem kun forsikkerhedsafgifter.Udover Danmark har flere lande stilletspørgsmål ved behovet for forslaget.
Side 6/6
Blandt medlemslandene har derdesuden været enighed om, atanvendelsesområdet i det foreliggendeforslag er for bredt, og atanvendelsesområdet for et eventueltdirektiv skal svare tilanvendelsesområdet for direktivet vedr.generelle regler for opkrævning afafgifter i lufthavne.Forslaget er sat på dagsordenen tilfremskridtsrapport.Anden fase afluftfartsforhandlingerne mellemEU og USA
Det tredje punkt er Kommissionensvarslede rapportering om status forforhandlingerne mellem Kommissionenog USA om anden fase af luftfartsaftalenmellem EU og USA.Formandskabet har sat sagen pådagsordenen til information fraKommissionen og politisk drøftelse.Første del af denne samledeluftfartsaftale for den civile flyvningmellem EU og USA blev underskrevet i
Side 7/7
2007 og har været anvendt mellemparterne siden marts 2008.Det indgik i første fase af aftalen, at derstraks skulle forhandles videre om enanden fase, der skal indeholde yderligereintegrering og liberalisering, og at denendelige aftale skal indgås indenudgangen af 2010.Der har indtil nu været syvforhandlingsrunder mellem parterne omen sådan anden fase.Forhandlingerne om anden fase afaftalen har i vidt omfang drejet sig om atudvide mulighederne på en rækkeområder. Der er bl.a. drøftet spørgsmålom ejerskab i og kontrol medluftfartsselskaber, om leasing afluftfartøjer med besætning, omflyvesikkerhed og om miljøspørgsmål.Kommissionen vil på det kommendeRådsmøde aflægge rapport omforhandlingssituationen.
Side 8/8
Konference omSingle EuropeanSky II
Det sidste punkt på dagsordenen er enkonference om forordningen SingleEuropean Sky II, der trådte i kraft den 4.december 2009.Den 25.-26. februar 2010 blev derafholdt en high level konference iMadrid om implementeringen af denneforordning, hvor emner somgennemførelse, teknologi og sikkerhedblev drøftet.Det spanske formandskab har sat emnetpå dagsordenen for rådsmødet den 11.marts 2010 med henblik på orienteringom udfaldet af konferencen.Single European Sky II er en forordningder har til formål at forbedre ogvidereudvikle Single European Sky-konceptet i relation til sikkerhed,kapacitet og fly- ogomkostningseffektivitet. Målet er atskabe et reelt fælles europæisk luftruminden udgangen af 2012.
Side 9/9
Medlemsstaterne skal træffe allenødvendige foranstaltninger for at sikre,at såkaldte ’funktionelle luftrumsblokke’oprettes snarest muligt og senest vedudgangen af 2012.Ved at sammenlægge luftrum opnåsmaksimal kapacitet og effektivitet ilufttrafikstyringsnettet i EU, et højtsikkerhedsniveau opretholdes ogmiljøpåvirkningerne mindskes.Danmark er blandt de få lande i EU, somallerede har sammenlagt sit luftrum. Vihar som bekendt sidste år indgået enregeringsaftale med Sverige ometablering af en dansk-svenskluftrumsblok.Danmark er således allerede godt medpå dette område.