Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
811714_0001.png
811714_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. marts 20102010-1687
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. februar stillet mig følgende spørgsmål 907(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Mortensen (S).

Spørgsmål nr. 907:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. december 2009 fra JanHansen, Bramming vedr. passagerservice, eldrift og info-tavler, jf. TRU alm.del - bilag 214."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Vedrørende adgangsvej til perron 2 blev der i forbindelse med den omfattendesporombygning på Esbjerg station i november og december 2009 etableret 2nye sporstoppere i spor 1 og 2. Adgangsvejen til perron 2 skal herefter ske bag-om sporstopperne. I henhold til det godkendte normgrundlag for sporstoppere,skal der være en nødvendig sikkerhedsafstand bag disse til adgangsveje. I Es-bjerg er adgangsvejen placeret så tæt på sporstopperne, som de givne sikker-hedsforhold foreskriver. Banedanmark har igangsat en undersøgelse af, om detvil være muligt at flytte adgangsvejen, således at gangafstanden forkortes. Ba-nedanmark har imidlertid ingen aktuelle planer om at etablere en perrontunneleller gangbro til perronerne på Esbjerg station.Angående en eventuel elektrificering af hovedstrækningerne til Aalborg og Es-bjerg blev det med aftalen om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 be-sluttet at afsætte 10 mio. kr. til udarbejdelse af en strategisk analyse af en yder-ligere elektrificering af det danske banenet. Den strategiske analyse fremlæggesi 2011.Vedrørende trafikinformationsskærme kan det oplyses, at der i forbindelse medden omfattende sporombygning på Esbjerg station ultimo 2009 opstod en fejlpå elforsyningen til trafikinformationsskærmene. Fejlretningen blev straksigangsat, men trods genetablering af elforsyningen var ikke alle trafikinforma-tionsskærme funktionsdygtige. Såfremt det ikke lykkes at fremskaffe reservede-le inden for rimelig tid, vil Banedanmark udskifte skærmene.
Banedanmark har ikke modtaget noget usædvanligt antal fejlmeldinger for tra-fikinformationsskærmene på Bramming station og kan bekræfte, at der ikkefindes trafikinformationsskærme på stationerne i Vojens og Rødekro.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt