Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
811679_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. marts 20102010-1648
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 901(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 901:

"Er OPP projektets æstetik på højde med de motorvejsprojekter, Vejdirektora-tet normalt udarbejder og er æstetikken blevet vurderet af en uafhængig eks-pert? Her tænkes f.eks. på udførelsen af broer, hvor det ønskes oplyst, hvormeget af besparelsen i OPP projektet, der skyldes, at man ikke har forlangt van-lig "Vejdirektorat-æstetik-standard", og om det ikke er korrekt, at brotyperne idet vindende projekt, er af en væsentlig billigere type, end hvad Vejdirektoratetnormalt vil forlange."

Svar:

Vurderingen af æstetik i OPP-projektet Kliplev-Sønderborg er foretaget ud frasamme metode som i de øvrige anlægsprojekter under Vejdirektoratets ansvar.Det sker ved opstilling af en række kriterier i udbuddet, der efterfølgende eva-lueres. Kliplev Motorway Group blev af Vejdirektoratet evalueret til at værebedste konsortium i samtlige kriterier, herunder ”Det tilbudte anlægs æstetiskekvaliteter”.Kriterierne har, i dette og øvrige anlægsprojekter under Vejdirektoratets an-svar, til hensigt at opnå et ensartet æstetisk udtryk for den udbudte strækningtil et fornuftigt økonomisk niveau i udførelsesfasen.Design og æstetik på anlægsarbejder af denne størrelse kan variere fra stræk-ning til strækning afhængigt af blandt andet lokale geografiske forhold. Mankan således ikke tale om vanlig ”Vejdirektorat-æstetik-standard”, for så vidtangår for eksempel broer.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt