Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
813804_0001.png
813804_0002.png
J.nr.Dato: 16.03.2010
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 885 af 17. februar ogomtrykt til ny adressat (Skatteministeren) den 25. februar2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heu-nicke (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Jan Cilius Nielsen

Spørgsmål 885:

”Kan ministeren bekræfte, at den tyske stat har anlagt en voldgiftssag mod konsortiet, derstår bag driften af det tyske Maut system for opkrævning af vejafgifter for lastbiler? I givetfald, vil ministeren så uddybe hvad voldgiftsagen drejer sig om, og hvad status på sagener?”

Svar:

Den føderale tyske stat indgik d. 20. september 2002 kontrakt med et konsortium bestående afvirksomhederne Daimler Financial Services AG, Deutsche Telekom AG og Cofiroute S. A. omfinansiering, etablering og drift af Maut-systemet. Konsortiet etablerede virksomheden TollCollect GmbH, som driver Maut-systemet i Tyskland.Det fremgår af flere kilder (bla. presseklip på internettet fra den tyske ”Bundestag” samt notertil 2008 årsrapporten fra Deutsche Telekom AG), at der er to verserende voldgiftsager om kon-trakten mellem Toll Collect og den tyske forbundsstat. Af presseklippene fremgår det, at denene voldgiftssag er anlagt af den tyske forbundsstat mod Toll Collect og konsortiet bag og dre-jer sig om erstatning for tab af vejafgifter, som følge af den forsinkede idriftsættelse af systemetsamt erstatning for forskellige overtrædelser af driftsaftalen. Den anden voldgiftssag skulleifølge presseklippene være anlagt af Toll Collect mod den tyske forbundsstat og drejer sig ommanglende betalinger i henhold til driftsaftalen.Det har ikke været muligt at finde oplysninger om, hvad status er på sagerne, dog fremgår detaf presseklippet fra den tyske forbudsstat, at det forventes, at voldgiftssagerne kan afsluttes iløbet af 2010.
Side 2