Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
815477_0001.png
815477_0002.png
815477_0003.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
19. marts 2010Færdsels- og våben-kontoretAndreas Emil Chri-stensen2010-151-0364AEC40848
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 884 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 16. februar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 884 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre for situationen med turistbusser, derbryder sikkerhedskravene, herunder udtalelserne i pressen frapolitifolk om, at 25-30 pct. af busselskaberne systematiskbryder loven samt oplyse, om regeringen har planer om atskærpe indsatsen for større bussikkerhed?”

Svar:

Til brug for besvarelsen har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fraRigspolitiet, der har oplyst følgende:”Vedrørende de i spørgsmålet nævnte udtalelser til pressenom busselskaber, der bryder loven, fremgår det af en artikel iPolitiken den 16. februar 2010, at en vicepolitikommissær fraSydsjællands og Lolland-Falsters Politi har udtalt følgende:”Man skal ikke skære alle selskaber over en kam, og mangeselskaber har orden i tingene. Men det er min vurdering, at25-30 procent af busselskaberne gambler med sikkerheden”.Rigspolitiet har i den anledning indhentet en udtalelse fraSydsjællands og Lolland-Falsters Politi, som bl.a. har oplyst,at den nævnte udtalelse baserer sig på et politifagligt skønsammenholdt med mange års erfaring omkring turistbussersovertrædelser af færdselsloven.Rigspolitiet kan i øvrigt oplyse, at kontrollen med tunge køre-tøjer, herunder busser, gennem flere år har været et prioriteretindsatsområde. Det kan i tilknytning hertil oplyses, at politiethvert år foretager en række kontroller, der målrettet vedrørererhvervsmæssig personbefordring med busser, herunderf.eks. turistbusser. Kontrollerne planlægges på baggrund afpolitiets tidligere erfaringer og på baggrund af de oplysnin-ger, der tilgår politiet, f.eks. om afholdelse af større arrange-menter, herunder sportsstævner, messer mv. Derudover af-hænger visse buskontroller af sæsonen, f.eks. kontrol medskibusser i vinterperioden.I forbindelse med kontrollerne foretages der bl.a. kontrol af,om føreren overholder reglerne om kørekort, hastighed samtkøre- og hviletider. Derudover foretages bl.a. kontrol af, omkøretøjet opfylder kravene til teknisk stand mv.Det kan oplyses, at der i 2009 i forbindelse med 98 målrette-de buskontroller blev kontrolleret i alt 723 turistbusser. Derblev ved kontrollerne konstateret 118 overtrædelser af for-skellig karakter, i hvilken forbindelse det bemærkes, at der2
kan være konstateret flere overtrædelser på samme køretøj.I 2010 er der indtil den 8. marts 2010 registreret 50 målrette-de buskontroller, hvoraf 35 kontroller er gennemført medsærlig fokus på skibusser. Ved de 50 målrettede buskontrolleri 2010 er der kontrolleret 426 busser og konstateret 178 for-seelser. Ved de 35 kontroller med særlig fokus på skibusserer der kontrolleret 277 busser og konstateret 108 forseelser.Det bemærkes, at omfanget af kontrollerede busser uden forde målrettede kontroller ikke registreres.Det kan i øvrigt oplyses, at Rigspolitiet har en konstruktiv di-alog med branchen for så vidt angår problemstillingen.Under hensyn til antallet af konstaterede overtrædelser ved deseneste buskontroller har Rigspolitiet endvidere besluttet atforetage en nærmere analyse af problemstillingen. Analysenvil danne baggrund for eventuelle relevante politimæssigeinitiativer.”Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse og finder pånuværende tidspunkt ikke grundlag for at iværksætte yderligere initiati-ver på området, idet ministeriet har noteret sig, at Rigspolitiet alleredehar besluttet at foretage en nærmere analyse af problemstillingen medhenblik på at tage eventuelle relevante politimæssige initiativer.
3