Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
807843_0001.png
807843_0002.png
807843_0003.png
807843_0004.png
807843_0005.png
Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmålM stillet efter ønske fra Magnus HeunickeSamrådsspørgsmål M:Hvad kanministrene oplyse, om regeringensplaner om at indføre grøn kørselsafgift?Svar:29. januar 2009 indgik regeringen enaftale med Socialdemokraterne, DanskFolkeparti, Socialistisk Folkeparti, Detradikale Venstre og Liberal Alliance om”En grøn transportpolitik”.Parterne blev enige om at arbejde for engrøn transportvision, der både skal sikrehøj mobilitet og mindske forureningenog andre negative effekter fratransporten.
Side 2/2
Regeringen har i den forbindelsetilkendegivet, at vi arbejder for en rækkeinitiativer, der vil skabe en grønneretransport i Danmark - herunder en grønkørselsafgift.Regeringen vil derfor udarbejde etbeslutningsgrundlag for en grønkørselsafgift som led i omlægningen afbilbeskatningen. Det fremgår bl.a. iregeringsudspilletBæredygtig transport– bedre infrastrukturfra december2008.Det skal være billigere at anskaffe sig enny, sikker og miljørigtig bil, mens detskal være dyrere at bruge bilen – isærhvis den forurener meget, eller hvis
Side 3/3
kørslen foregår i områder og periodermed meget trængsel.De transport-politiske mål
Den grønne kørselsafgift skal ses som etled i regeringens vision om at skabe godmobilitet og samtidig sikre etbæredygtigt transportsystem.Sammen med de mange øvrige tiltag itransportaftalen kan kørselsafgifter væremed til at afhjælpe trængsel påstrækninger, hvor bilister i dag brugeruforholdsmæssig meget tid.Udbygningen af den kollektive trafik ogsatsningen på parkér og rejs faciliteterved centrale stationer skal være med tilat give bilister, der ikke ønsker at betaleafgiften et godt alternativ.
Side 4/4
Kørselsafgiften vil også være med til atsikre, at vi får en mere energirigtigbilpark end i dag, og den samledeomlægning af bilbeskatningen vil kunneudformes, så nye teknologier someksempelvis el-biler og plug-in hybridbiler kan indpasse i beskatningen medde fordele de har.Regeringen finder således, at der børfastholdes et højt ambitionsniveau for engrøn kørselsafgift. Alternativet om atindføre en simpel bompengeløsning kanvi ikke tilslutte os.Sådanne simple modeller opfylder ikkeregeringens krav og vil næppe kunnemålrettes miljøomkostninger ogtrængsel ved kørsel.
Side 5/5
Heller ikke den simple version af enkørselsafgift, som Socialdemokraternehar været med til at foreslå, vil kunneleve op til de centrale målsætninger omøget mobilitet og et godt miljø.Det glæder mig da også meget, at S veden debat i Folketingssalen i sidste ugetalte om intelligente kørselsafgifter, ogforanlediget af et spørgsmål fra salentilkendegav, at den afSocialdemokraterne og de Radikaleforeslåede model ikke er klog. Det synesjeg er en både rigtig og flotselverkendelse.