Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-101-0112Dato: 29. marts 2010
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 876 af 12. februar2010 og omtrykt til ny adressat (Skatteministeren) den 25.februar 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KlausHækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Jan Cilius Nielsen
Spørgsmål:Opfylder det GPS-baserede tyske MAUT-system regeringens ambitionsniveau forindførelse af ”Grønne bilskatter”, jf. Regeringens ”Bæredygtig transport – bedreinfrastruktur” fra december 2008 samt aftalen af 29. januar 2009 om ”En grøntransportpolitik”, hvor der i punkt 5 er aftalt ”Principper for en grøn kørselsafgift”. Såfremtdet tyske MAUT-system ikke opfylder regeringens ambitionsniveau, ønskes det oplyst, påhvilke punkter ambitionsniveauet ikke opfyldes.Svar:Følgende kan oplyses om regeringens ambitionsniveau for indførelse af en klog, grønkørselsafgift:1.Afgiften skal værekilometerbaseret og dække alle veje2.Trængsel:Afgiften skal variere i forhold til tid og sted.3.CO2og miljø:De mest miljøvenlige biler og lastbiler skal betale mindst.4.Håndtering af udenlandske lastbiler:Udenlandske lastbiler skal være omfattet afkørselsafgiften med de samme takster, som danske lastvogne skal betale. Udenland-ske person- og varebiler skal omfattes af kørselsafgiften på samme niveau som dan-ske. Opkrævningen skal kunne fungere nemt og enkelt.Ad 1:Det tyske Maut-system er et GPS-baseret system til opkrævning af kørselsafgifter forlastbiler på motorvejene og nogle få landevejsstrækninger. Maut-systemet er segment-baseret og ikke km-baseret, dvs. at betalingen sker på baggrund af kørte vejstykker. Hvergang en lastbil passerer et foruddefineret punkt i landskabet - en virtuel port - skal derbetales en afgift for kørsel på hele vejsegmentet. Hver virtuel port kræver en fri radius på100-150 meter plus fejltolerance, hvor der med sikkerhed ikke er anden trafik. Det betyder,at systemet primært kan anvendes på motorveje og på større landevejsstrækninger medlange vejsegmenter og fri plads omkring vejen. Systemet kan ikke anvendes på et merefinmasket vejnet, da de virtuelle porte vil overlappe hinanden og opkræve forkerte takster.Hvis man indfører et system svarende til den tyske Maut i Danmark, vil systemet såledeskunne dække op til 3.500 kilometer ud af det samlede danske vejnet på 160.000 kilometer.Mindre veje og byområder kan ikke dækkes. Det betyder, at Maut-systemet ikke opfylderregeringens ambition om, at kørselsafgiften skal være kilometerbaseret og dække alle veje.Ad 2:Operatøren af Maut-systemet oplyser, at Maut’en forventes at kunne bringes til atdifferentiere afgiften efter kørselstidspunktet. Indføres et system svarende til den tyskeMaut i Danmark skal denne egenskab tilføres systemet, før det lever op til regeringensambitionsniveau om, at afgiften skal variere i forhold til tidspunkt på dagen og sted.Ad 3:Den tyske Maut kan differentiere kørselsafgiften efter køretøjstype. Indføres et sy-stem svarende til den tyske Maut i Danmark, vil det kun opfylde regeringens ambition omat kunne håndtere en afgiftsstruktur, hvor de mest miljøvenlige biler og lastbiler skal betalemindst, for så vidt angår kørsel på det overordnede vejnet. Da systemet ikke kan omfattebyområder, vil det ikke være egnet til at håndtere miljøbelastningen ved kørsel i disse.Ad 4:Det tyske Maut-system giver mulighed for frit at vælge mellem at anvende en elek-tronisk databoks i bilen eller at foretage manuel booking af hele den planlagte rute. Indføreset system, der svarer til det tyske Maut-system, i Danmark, vil det kunne sikre, at udenland-ske lastbiler og personbiler bliver omfattet af kørselsafgiften med de samme takster, somdanske lastvogne vil blive. Tilføres systemet funktionaliteten med differentiering af afgiftenefter tid og sted vil det imidlertid ændre situationen. Det forudsætter formentlig, at det gø-res obligatorisk for alle udenlandske chauffører og bilister at have en OBU i køretøjet. Detvil kræve et markant andet organisatorisk set-up end det eksisterende tyske system.Side 2