Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
773185_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
13. november 2009923198004-u18-1336
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 87(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 87:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt DSB’s skærpede afgangsprocedurenifølge hvilken dørlukningen påbegyndes op til 1 minut før afgang, kan anses forat være særligt kundevenligt, og om ikke der i stedet burde stræbes efter øgetbrug af konduite og situationsfornemmelse."

Svar:

DSB har indført den skærpede afgangsprocedure med henblik på at forbedreregulariteten. Ifølge DSB viser erfaringer fra Sverige, England og Frankrig, atman kan opnå en forbedret rettighed ved at igangsætte afgangsproceduren tid-ligere.DSB understreger, at det ikke er alle dørene, der vil være lukkede op til 1 minutfør afgang. Afgangsproceduren kan igangsættes op til 1 minut før afgang af-hængig af togstørrelsen. Det betyder, at togpersonalet vil bruge deres konduiteog situationsfornemmelse til at vurdere, hvornår afgangsprocedure skal igang-sættes. Fokus fra personalet er nu på, at afgangsproceduren skal starte, så tog-føreren kan gå om bord på toget og lukke den sidste dør 15 sekunder før afgang.Det er min opfattelse, at en øget regularitet alt andet lige er til fordel for kun-derne. Det er imidlertid afgørende, at passagererne er informerede om proce-duren samtidigt med, at der udvises den fornødne konduite og situationsfor-nemmelse. Jeg har bedt DSB om løbende at evaluere den nye procedure medhenblik på at vurdere, om det fører til større regularitet uden at forringe kunde-tilfredsheden.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed