Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
822006_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. april 2010188552010-1533
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål nr.868 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 868:

"Vil ministeren benytte den mest effektive og miljøvenlige kystbeskyttelsesme-tode på vestkysten?"

Svar:

Jeg er som transportminister optaget af at anvende de mest effektive og miljø-rigtige kystbeskyttelsesmetoder, der giver den nødvendige sikkerhed.Staten deltager i kystbeskyttelsen på fællesaftalestrækningen fra Lodbjerg tilNymindegab på den jyske vestkyst. Vestkysten er under konstant naturlig på-virkning af bølger og strøm, der får kysten til at rykke tilbage. Staten bidragerderfor til kystbeskyttelsesindsatsen, da den sikrer store menneskeskabte værdi-er, dyr og mennesker mod oversvømmelse og følgerne deraf.Fællesaftalen er indgået mellem staten og de fire vestjyske kommuner Thisted,Lemvig, Holstebro og Ringkøbing-Skjern senest for perioden 2009 – 2013.Målsætningen er at hindre eller begrænse tilbagerykningen af kysten samlet setover aftaleperioden for at sikre imod gennembrud af klitten og deraf følgenderisiko for oversvømmelser. Da der er tale om et sikkerhedsspørgsmål er det afafgørende betydning, at der anvendes kystbeskyttelsesmetoder, hvis effekt erdokumenteret.Kystdirektoratet oplyser, at kystbeskyttelse af den jyske vestkyst gennemføresmed sandfodring. Metoden er internationalt anerkendt, og Kystdirektoratetsopmålinger dokumenterer, at sandfodring kan standse kysttilbagerykningen.Sandfodring er som kystbeskyttelsesmetode effektiv og miljøvenlig, idet natu-rens egne materialer genbruges.
Med venlig hilsenHans Christian Schmidt