Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
756067_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. november 2009004-U18-001335
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål nr.86 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 86:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt Midt- og Vestjyllandsmodellen inklu-derer demografiske ændringer og fremskrivninger, da dette ikke fremgår medtilstrækkelig tydelighed af svaret på TRU (2008-09) alm. del - spm. 1472.”

Svar:

Når de trafikale effekter af et nyt vejanlæg skal vurderes, benyttes normalt entrafikmodel. I Danmark findes i øjeblikket en række regionale trafikmodeller.På baggrund af aftalen om en grøn transportpolitik fra januar 2009 er en lands-dækkende trafikmodel nu under udarbejdelse. Landstrafikmodellen vil, når dener færdig, give mulighed for at gennemføre trafikberegninger med fremskriv-ninger baseret på bl.a. demografiske data (som befolknings- og arbejdsplads-udvikling) og økonomisk udvikling. I de eksisterende regionale trafikmodellerfindes der en tilsvarende mulighed i OTM trafikmodellen for hovedstadsområ-det.De øvrige regionale trafikmodeller benyttes primært til at beregne ændrede ru-tevalg for biltrafikken som følge af ændringer i vejnettet. Væksten over tid ind-går i disse modeller som en forudsætning hentet fra mere overordnede frem-skrivninger af trafikken udenfor trafikmodellen. Disse forudsætninger opstillespå baggrund af forventninger til både nationale og regionale udviklingstenden-ser. Midt- og Vestjyllandsmodellen, som er benyttet til trafikberegninger formotorvejene Herning-Vejle og Herning-Århus, er et eksempel på en sådan mo-del.Det betyder at Midt- Vestjyllandsmodellen ikke er anvendt til at beregne væk-sten frem til beregningsåret og derfor heller ikke indeholder demografiske æn-dringer og fremskrivninger. Væksten over tid er i modellen en forudsætninghentet fra mere overordnede fremskrivninger af trafikken udenfor trafikmodel-len. Disse forudsætninger opstilles på baggrund af forventninger til både natio-nale og regionale udviklingstendenser.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed