Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
831298_0001.png
831298_0002.png
831298_0003.png
831298_0004.png
831298_0005.png
831298_0006.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
21. april 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-151-0359REB40564
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 852 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 9. februar 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 852 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):”Kan ministeren bekræfte, at der i 2009 kun er gennemført11.000 af de forpligtede 15.000 vejkontroller og at kun30.000 ”arbejdsdage” er indhentet og behandlet, selvomDanmark er forpligtet til at indhente det firdobbelte – nemlig110.000 ”arbejdsdage” hos de danske vognmandsfirmaer?”Svar:Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”1. Rigspolitiet har forstået spørgsmålene nr. 852-855 såle-des, at de angår kontrol med køre- og hviletidsbestemmelser-ne i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2006/22/EF (kontroldirektivet), som vedrører minimumsbe-tingelser for gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 561/2006 (køre- og hviletidsforord-ningen) og Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 (kontrolap-paratforordningen). Direktivet trådte i kraft den 1. maj 2006og ophævede det tidligere kontroldirektiv 88/599/EØF. Di-rektivet er ændret ved Kommissionens direktiv 2009/4/EF ogKommissionens direktiv 2009/5/EF.I Danmark forestås kontrol vedrørende køre- og hviletidsbe-stemmelserne af politiet og udføres dels som vejkontrol, delssom kontrol hos virksomhederne.Vejkontrollen foretages i forbindelse med politiets tung-vognskontroller. Kontrollerne gennemføres af personale frasåvel Rigspolitiet som politikredsene. Virksomhedskontrollenforetages alene af Rigspolitiet og indebærer indkaldelse samtkontrol af en virksomheds diagramark og datafiler for ennærmere fastsat periode.Såvel vejkontrol som virksomhedskontrol omfatter alle virk-somhedskategorier, der er omfattet af køre- og hviletidsbe-stemmelserne. Virksomhedskategorierne er godsvognmands-virksomheder, busvognmandsvirksomheder og virksomheder,der udfører firmakørsel (kørsel med egne varer).2.For så vidt angår omfanget af kontrol kan det oplyses, atdette er reguleret i ovennævnte regelsæt.Forud for den 1. maj 2006 omfattede kontrollen mindst 1 %af arbejdsdagene for førerne. Mindst 15 % af det samlede an-tal kontrollerede arbejdsdage skulle kontrolleres på vejene ogmindst 25 % ved virksomhedskontrol.2
Fra den 1. maj 2006 til den 1. januar 2008 omfattede kontrol-len 1 % af arbejdsdagene for førerne. Denne procentsats ud-gjorde mindst 2 % fra den 1. januar 2008 og udgør mindst 3% fra den 1. januar 2010. Frem til den 1. januar 2008 skullemindst 15 % af det samlede antal kontrollerede arbejdsdagekontrolleres på vejene og mindst 30 % ved virksomhedskon-trol. Efter den 1. januar 2008 skal mindst 30 % af det samle-de antal kontrollerede arbejdsdage kontrolleres på vejene ogmindst 50 % ved virksomhedskontrol.Ved tilrettelæggelse af kontrollen med køre- og hviletidsbe-stemmelserne er det lagt til grund, at der er 50.000 køretøjer,som er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, og atder er 1 fører pr. køretøj, der udfører arbejde i 220 dage. Det-te giver pr. år et samlet antal arbejdsdage på 11.000.000(50.000 køretøjer x 220 arbejdsdage).Af nedenstående skemaer fremgår målkrav samt omfanget afden gennemførte kontrol.ÅrMålkravAntal arbejdsdage,der skal kontrolleresivejkontrollen16.50016.50016.50016.50016.50066.00066.00099.000ResultatAntal arbejdsdage,der er kontrolleret ivejkontrollenca. 128.000ca. 132.000ca. 131.000ca. 126.000ca. 144.000ca. 156.000ca. 174.000
20032004200520062007200820092010År
MålkravResultatAntal arbejdsdage,Antal arbejdsdage,der skal kontrolleres der er kontrolleret iivirksomhedskontrol- virksomhedskontrol-lenlen2003 27.50024.9432004 27.50027.6912005 27.50027.0262006 31.15027.9322007 33.00024.3302008 110.00029.8212009 110.000ca. 30.000*2010 165.000* For så vidt angår 2009-virksomhedskontrol bemærkes, atalle 2009-data, som er indhentet fra virksomhederne, endnu3
ikke er gennemgået. Det angive tal (ca. 30.000) er derfor be-hæftet med en mindre usikkerhed.ÅrMålkravAntalsamledear-bejdsdage, somskal kontrolleres110.000110.000110.000110.000110.000220.000220.000330.000ResultatAntalsamledear-bejdsdage, der erkontrolleretca. 152.943ca. 159.691ca. 158.026ca. 153.932ca. 168.330ca. 185.821ca. 204.000
20032004200520062007200820092010
Det kan oplyses, at Rigspolitiet hvert andet år underretter Eu-ropa-Kommissionen om den udførte vej- og virksomheds-kontrol.3.Som det fremgår ovenfor, er målkravene i samtlige år op-fyldt for så vidt angårvejkontrollen,idet der er gennemførtlangt mere kontrol end målkravene tilsiger.I 2003-2006 foreligger alene mindre afvigelser i forhold tilmålkravene for så vidt angårvirksomhedskontrol.For årene2007-2009, hvor kontroldirektivets målkrav er steget mar-kant, er der imidlertid ikke i tilstrækkeligt omfang foretagetvirksomhedskontrol.Detsamledeantal arbejdsdage, der er kontrolleret af politiet,ligger på et tilfredsstillende niveau frem til 2007, idet detsamlede antal kontrollerede arbejdsdage overstiger målkra-vene – om end resultatet ikke i tilstrækkeligt omfang er op-nået ved virksomhedskontrol. I 2008 og 2009 er målkraveneikke nået, men det skal fremhæves, at der er sket en forbed-ring i 2009 i forhold til 2008.Baggrunden for de øgede målkrav skal ses i lyset af indførel-sen af det digitale kontrolapparat, der er obligatorisk i køretø-jer, som første gang tages i brug den 1. maj 2006 og derefter.I det digitale kontrolapparat registreres førerens aktivitetersom digitale data, dels i kontrolapparatet, dels på et førerkort,der er udstedt til føreren. I et analogt kontrolapparat foretagesregistrering af førerens aktiviteter på et diagramark af papir,der delvis udfyldes manuelt af føreren.Det er forudsat ved fastsættelsen af de forøgede kontrolmål,at udskiftningen af analoge kontrolapparater med digitale4
kontrolapparater gradvist vil gøre det muligt at kontrollerestørre mængder af data hurtigere og mere præcist.Rigspolitiet anvender i forbindelse med virksomhedskontrol-len for tiden et midlertidigt kontrolsystem til aflæsning af di-gitale data, mens kontrol af diagramark fuldt ud foretagesmanuelt. Ibrugtagning og oplæring i brug af det midlertidigekontrolsystem har været ressourcekrævende.De væsentligt forhøjede målkrav for virksomhedskontrollenforudsætter et betydelig øget antal medarbejdere til udførelseaf kontrollen. Dertil kommer, at arbejdet med virksomheds-kontrollen på grund af reglernes kompleksitet dels er megettidskrævende, dels forudsætter, at de ansatte har et indgåendekendskab til køre- og hviletidsbestemmelserne. Det betyder,at det ved udskiftning af personale er nødvendigt med en for-holdsvis langvarig oplæringsperiode.Til brug ved virksomhedskontrollen er der igangsat et størreprojektarbejde med udvikling af et it-system med henblik påat effektivisere og øge omfanget af kontrollen. Systemet vilbl.a. indeholde et it-aflæsnings/kontrolsystem, som forventesat kunne aflæse og kontrollere såvel digitale data som aktivi-tetsregistreringer på diagramark. Systemet forventes endvide-re at kunne beregne sanktioner for konstaterede overtrædel-ser. Dertil kommer et sagsbehandlingssystem, der forventesat kunne effektivisere selve sagsbehandlingen i virksomheds-kontrollen med hensyn til udvælgelse af virksomheder tilkontrol, partshøring og tiltalebegæring. Det bemærkes, at deti forbindelse med projektarbejdet er nødvendigt at anvendepersonaleressourcer fra virksomhedskontrolarbejdet, hvilketindebærer en (midlertidig) produktionsnedgang for så vidtangår kontrolarbejdet.4.For så vidt angår den fremtidige situation kan Rigspolitietoplyse følgende:Rigspolitiet har, som anført ovenfor, iværksat et arbejde medhenblik på udvikling af et it-kontrolsystem og et tilhørendesagsbehandlingssystem med henblik på at effektivisere ogøge omfanget af virksomhedskontrollen.Det forventes, at de nye it-systemer kan ibrugtages i løbet af2010 og implementeres fuldt ud i løbet af de næste par år.Rigspolitiet forventer en væsentlig forbedret kontrolsituation,når de nye it-systemer er fuldt implementeret.Endvidere vil Rigspolitiet gennemføre en analyse af arbejds-gange og behov for personaleressourcer.5
Rigspolitiet er således af den opfattelse, at der er iværksat defornødne initiativer med henblik på en tilfredsstillende kon-trolsituation.”Det siger sig selv, at kontroldirektivet skal overholdes. Som den davæ-rende justitsminister redegjorde for den 2. februar 2010 i forbindelse medbesvarelsen af samrådsspørgsmål L (Alm. del) fra Folketingets Trafikud-valg, er tungvognskontrol et prioriteret indsatsområde for politiet. Minforgænger redegjorde i den forbindelse for en række forhold vedrørendesanktionerne og kontrolindsatsen på køre- og hviletidsområdet, og detblev herunder bl.a. oplyst, at politiets kontrol sker i overensstemmelsemed reglerne i kontroldirektivet. Heri ligger bl.a., at der skal gennemfø-res både en virksomhedskontrol og en vejkontrol efter direktivets regler.Som det fremgår af udtalelsen fra Rigspolitiet ovenfor, er direktivetskontrolkrav imidlertid ikke fuldt ud opfyldt. Jeg lægger stor vægt på, atder tages de fornødne initiativer i politiet med henblik på at opnå en til-fredsstillende kontrolsituation.Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Rigspolitiet som beskrevet oven-for allerede har iværksat en række initiativer, herunder ikke mindst etstørre projektarbejde med udvikling af et it-kontrolsystem og et tilhøren-de sagsbehandlingssystem med henblik på at effektivisere og øge omfan-get af kontrollen. Jeg har samtidig noteret mig, at Rigspolitiet har oplyst,at projektarbejdet indebærer en midlertidig produktionsnedgang for såvidt angår kontrolarbejdet, samt at en fuldstændig implementering af denye it-systemer forventes at være på plads i løbet af de næste par år.Justitsministeriet har på den baggrund anmodet Rigspolitiet om efter ud-gangen af 2010 at give ministeriet en status med hensyn til opfyldelsen afdirektivets målkrav, herunder en status med hensyn til de iværksatte ini-tiativer. Når denne status foreligger, vil Justitsministeriet orientere ud-valget herom.
6