Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
754675_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. november 2009923013004-u18-001331
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 85(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 85:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. oktober 2009 fra ValbyLokaludvalg vedr. Ringstedbanen, jf. TRU alm. del - bilag 66.”

Svar:

Anlæg af en ny bane mellem København og Ringsted i henhold til den politiskeaftale af 22. oktober 2009 indebærer, at den nye banestrækning langs Kulbane-vej nedgraves og overdækkes. Det medfører efter banens anlæg mulighed for atetablere et attraktivt rekreativt område mellem Kulbanevej og Vigerslev Vængefor bydelens beboere.Af hensyn til de særlige forhold i området med forurenet jord samt et grund-vandspotentiale beliggende ca. 6 meter under terræn, vil oversiden af overdæk-ningen blive etableret 2-3 meter over terræn gennem den nordlige halvdel afområdet, men herefter faldende mod sydvest, så oversiden af tunnelen vil flugtemed nuværende terræn fra ud for Centerparken 2-6 (Benediktehjemmet) ogfrem mod Finnebyen. Det indgår dog også i projektet at der, efter nærmere af-tale om udformningen med Københavns Kommune, skal modelleres et nyt ter-ræn oven på overdækningen, med en del af den jord der udgraves i forbindelsemed anlægsarbejdet. Afhængig af den valgte udformning, vil det rekreative om-råde således kunne blive hævet yderligere med en størrelsesorden af 1 meter.Det vil være muligt at retablere både boldbaner og stianlæg i området samt atetablere ny beplantning - men den egentlige udformning skal først fastlægges iden kommende detailprojektfase i samarbejde med Københavns kommune. Idette samarbejde etableres også midlertidige faciliteter til opretholdelse af fri-tidsaktiviteterne i området.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed