Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
811681_0001.png
811681_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato11. marts 2010Dok.idJ. nr. 2010-1436Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål nr.847 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 847:

"Ministeren bedes redegøre for resultatet af det arbejde med at undersøgekommunalreformens konsekvenser for bl.a. taxibetjeningen i de tyndtbefolkede områder, som det i henhold til ministerens svar på (folketingsåret2008-09) TRU alm. Del – spm. 710 var hensigten, at Færdselsstyrelsensammen med andre involverede myndigheder og branchen skulle foretagesidste år."

Svar:

Jeg kan oplyse, at en analyse af taximarkedet er iværksat i 2009.Forud for den igangværende analyse har et tværministerielt udvalg medrepræsentanter fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, Finansministeriet ogTransportministeriet i 2003-2004 analyseret muligheder forkonkurrenceforbedringer på taxiområdet som led i regeringens målsætningherom. En række centrale elementer blev udførligt belyst, herunderantalsbegrænsningen, maksimaltakster, tilslutningspligten m.v. Der blev i denforbindelse tillige gennemført en brugerundersøgelse, som dokumenterede enudbredt tilfredshed med taxierhvervet.I 2006 blev taxiloven ændret. Ændringen skete i lyset af kommunalreformen ogaf de muligheder, der fulgte med reformen. Regeringen fandt vedlovændringens fremsættelse ikke anledning til at tage initiativ til en egentligliberalisering af taxierhvervet, bl.a. fordi der er en række hensyn til eksempelvisgeografisk betjening af landet, ligesom der med kommunalreformen rentfaktisk blev givet en række muligheder for en mere fleksibel tilrettelæggelse ogmere konkurrence i de nye og større kommuner.Det blev dengang aftalt, at Færdselsstyrelsen skulle følge udviklingen påtaxiområdet efter kommunalreformens og de nye taxireglers ikrafttræden, nårdisse har haft mulighed for at virke i en periode.
Formålet med den igangværende analyse er at undersøge, hvilkereguleringsbehov der er på taxiområdet. Et af fokusområderne vil værebetydningen for de tyndt befolkede områder. Herudover ses der påmodernisering af uddannelser for vognmænd og chauffører, adgangskrav forvognmænd m.v.Endelig er en opdateret brugerundersøgelse blevet gennemført, og resultaterneheraf er ved at blive bearbejdet.Når forslag til ideer er færdige vil KL, regionerne og taxierhvervet m.fl. bliveinviteret til drøftelser heraf. Det forventer jeg vil ske i løbet af dette forår. Dissedrøftelser vil - alt efter resultatet - kunne føre til forslag om ændringer itaxiloven.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt