Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
802986_0001.png
802986_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. februar 20102010 -125917444
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 841(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra René Skau Björnsson (S).

Spørgsmål nr. 841:

"Vil ministeren oplyse, på hvilken måde Danmark er involveret i forskelligeformer for standardiseringsarbejde inden for jernbanenettet på tværs af Euro-pa, samt hvordan dette arbejde er organiseret? Baggrunden for spørgsmålet er,at standardisering, inklusiv TSI, er af stor betydning for sikkerheden for, atpersoner med reduceret mobilitet kan benytte jernbanenettet nationalt og in-ternationalt, og at personer med reduceret mobilitet kan få korrekte informati-oner om muligheder for at benytte jernbanenettet, ligesom det har betydningfor udviklingen af konkurrenceevnen hos europæiske producenter af udstyr tiljernbanenettet. Derfor er det vigtigt, at være bekendt med, hvem der repræsen-terer Danmark i dette arbejde, hvordan arbejdet er organiseret nationalt (DS,DH, DSB, Arriva med flere), hvordan input sikres, og ikke mindst hvordan re-sultaterne formidles og anvendes."

Svar:

I dag foregår det praktiske arbejde med at udforme nye EU-regler på jernbane-området, herunder TSIer, i vidt omfang i Det Europæiske Jernbaneagentur(ERA), der er nedsat af Kommissionen. Trafikstyrelsen deltager på Danmarksvegne i dette arbejde.Trafikstyrelsen udsender TSIer og andre EU-regler til en kreds af høringsparterforud for beslutning i Kommissionen, således at der kan tilvejebringes en danskholdning.I relation til den kommende revision af TSI Tilgængelighed har Trafikstyrelsenoplyst mig om, at de vil inddrage de danske handicaporganisationer.Trafikstyrelsen gennemfører også nye fælleseuropæiske regler i dansk ret gen-nem udstedelse af bekendtgørelser mv. Herudover er knyttet en betydelig in-formations- og vejledningsvirksomhed på hjemmeside, dialogfora, konferencermv.
De danske jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere, bl.a. DSB og Ba-nedanmark, deltager endvidere selv gennem de europæiske interesseorganisa-tioner på jernbaneområdet, CER (Community of European Railway and In-frastructure Companies) og EIM (European Rail Infrastructure Managers).Udarbejdelsen af standarder (ikke-bindende regler) sker i EU i regi af CEN(European Committee for standardization), CENELEC (European Committeefor electrotechnical standardization) og ETSI (European TelecommunicationsStandards Institute). I disse organisationer deltager fra dansk side Dansk Stan-dard.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed