Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
908687_0001.png
908687_0002.png
908687_0003.png
908687_0004.png
Gammel Mønt 41117 København KTelefon 7226 7000Fax 3338 1439[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Antal aflyste tog, rettidighed og stationsoverspring påKystbanenNedenfor fremgår antallet af planlagte og aflyste tog, rettidighed ogstationsoverspring.
Journal T450-000018Dato 28.10.2010
Planlagte og aflyste togAntal tog 2010Antal tog:Planlagtetog *Aflyste tog(DSBFirstansvar) **Realiserede antaltog iprocent97,797,998,097,798,693,998,2100,0100,026121622725115965219000jan11.207feb10.136mar11.159apr10.782maj11.143jun10.777jul11.019aug11.339sep10.815
Til sammenligning redegøres der for planlagte tog, aflyste tog og rea-liserede tog i 2009.Antal tog 2009Antal tog:Planlagtetog*Aflyste tog(DSBFirstansvar)Realiseredeantal tog iprocent97,999,299,299,299,699,399,299,799,499,399,699,631214317216785144180741321438287jan***14.874feb19.735mar21.844apr21.024maj21.874jun21.297jul21.521Aug21.888Sep21.135okt21.471nov21.035dec21.654
Side 1 (4)
* Det relativt høje antal planlagte tog i 2009 i forhold til 2010 skyldes, at Banedanmarki forbindelse med skift af togid nummer ved Hovedbanegården, dobbeltregistreredeantal tog. Opgørelsen er nu justeret således, at togene kun registreres en gang og der-med retvisende afspejler antal af tog.** Antallet af aflyste tog har i 2010 gennemsnitligt været højere end i 2009. En analyseaf årsagerne hertil pågår.*** Tallene for januar inkluderer produktion efter driftsstart den 11. januar 2009.
NotatJournal T450-000018Dato 28.10.2010
RettidighedTallene i nedenstående tabel stammer fra DSBFirsts månedsrapporte-ring, som kontrolleres af Trafikstyrelsen som en del af kontraktopfølg-ningen. Der er i alt 10 bod og bonustrin for den rettidighed, somDSBFirst har ansvaret for (5 bodtrin, 4 bonustrin og et neutralt trin).Ved et rettidighedsniveau på over 97,7 % får DSBFirst bonus og veden rettidighed under 96,9 % betaler DSBFirst bod. Størrelsen på bodog bonus varierer for de forskellige trin fra +/-0,25 % til +/- 5 %.Nedenfor redegøres der før operatørrettidigheden og for den kundeop-levede rettidighed.
Operatørrettidighed i procent (%) 2010janOperatørrettidighed døgn*Operatørrettidighed myldretiden** Mindre end 5 min forsinket96,895,7feb97,195,8mar97,596,8apr98,597,9Maj98,197,1jun97,396,7jul97,098,1aug98,398,1sep98,698,4
”Operatørrettidighed” er den rettidighed, som DSBFirst har ansvar for,opdelt på hele døgnet eller myldretid. Begge opgørelser for rettidighedhar bod og bonustrin. Som del af den løbende kontraktopfølgning, føl-ges der månedligt op på operatørrettidigheden.
Operatørrettidighed i procent (%) 2009JanOperatørrettidigheddøgn**Operatørrettidighedmyldretiden**** Mindre end 5 min forsinket79,891,693,692,996,295,895,096,194,696,196,897,188,9Feb94,4mar95,4apr95,8maj97,1jun96,2jul95,1aug97,1sep97,0okt96,8nov97,6dec97,5
Side 2 (4)
Gennemsnittet i 2009 for operatørens rettidighed per døgn var 95,9 %og tilsvarende tal for myldretiden var 94,1 %. DSBFirst opnåede ikkepå noget tidspunkt i løbet af 2009 en operatørrettidighed som udløstebonus. Til gengæld blev der opkrævet bod for manglende rettidighed ihenhold til kontraktens bilag 8 om incitamentsordninger.De seneste måneder i 2010 er operatørrettidigheden dog blevet såhøj, at DSBFirst har opnået bonus herfor.Nedenfor præsenteres en samlet oversigt over ”operatørrettidigheddøgn”, ”operatørrettidighed myldretid”.Rettidighed - udvikling fra driftsstart.1009590858075jan- feb- mar- apr- maj- jun-09 09 09 09 09 09jul- aug- sep- okt- nov- dec- jan- feb- mar- apr- maj- jun-09 09 09 09 09 09 10 10 10 10 10 10Operatørrettidighed døgnOperatørrettidighed myldretidBonustrin 1 operatør
NotatJournal T450-000018Dato 28.10.2010
jul- aug- sep-10 10 10
Y-aksen viser rettidigheden i procent, X-aksen angiver måneder.
Grøn linje i grafen nedenfor viser operatørrettidigheden som DSBFirstshar ansvaret for i forhold til kontrakten med Trafikstyrelsen.Rød linje viser den kundeoplevede rettidighed som skyldes alle aktø-rer og operatører på jernbanenettet.Den gule linje viser niveauet for det første bonustrin ifølge kontraktenmellem DSBFirst og Trafikstyrelsen.
Side 3 (4)
Notat

DSBFist regularitet siden driftsstart i januar 2009

( dat a f or 2009 er f ast lagt imellem Banedanmar k og DBSFirst , dat a f or 2010 er alene f ra DSBFirst )
Journal T450-000018Dato 28.10.2010
100,00%
95,00%
90,00%
85,00%
80,00%DSBFirst kontraktlige kvalitet75,00%jan-09f eb-09 mar -09apr -09maj-09jun-09jul -09aug-09sep-09okt-09nov-09dec-09jan-10f eb-10 mar -10apr -10maj-10j un-10j ul -10aug-10sep-10
Den kundeoplevede kvalitet
Bonustrin 1
StationsoverspringEfter Task Force rapporten og rapporten fra den uafhængige ekspertHansjörg Hess blev afleveret til transportministeren i begyndelsen afmarts 2010, blev der den 22. april 2010 indgået en politisk aftale forat forbedre rettidigheden på Kystbanen.Der er efterfølgende foregået forhandlinger mellem DSBFirst og Tra-fikstyrelsen om udmøntningen af den politiske aftale til en tillægsafta-le med henblik på at igangsætte aktiviteter til forbedring af rettidighe-den på Kystbanen.Tillægsaftalen indebærer bl. a., at to køreplansændringer er gennem-ført i løbet af sommeren 2010. Derudover er det aftalt, at DSBFirststidligere praksis med at springe stationer over for at indhente forsin-kelser ophører. Stationsoverspring kan nu alene ske i overensstem-melse med de af Trafikstyrelsen godkendte beredskabsplaner (gælderbåde Kastrup- og Kystbanens strækninger) og kun anvendes i nødstil-fælde ved akut opståede eller uforudsete hændelser til at genskaberegularitet. Ifølge DSBFirsts seneste månedsrapporter til Trafikstyrel-sen forekommer der fortsat enkelte stationsoverspring, som Trafiksty-relsen følger op på. Det generelle billede er dog, at stationsoverspringi al væsentlighed er ophørt.Der henvises endvidere til Trafikstyrelsens hjemmeside som indehol-der oplysninger om kravene i kontrakten, herunder kravene til retti-dighed og aflyste tog.
Side 4 (4)