Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
796135_0001.png
796135_0002.png
796135_0003.png
796135_0004.png
796135_0005.png
796135_0006.png
796135_0007.png
796135_0008.png
796135_0009.png
796135_0010.png
796135_0011.png
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
1. februar 2010HAA405882009-154-0202
Udkast til tale til ministeren til brug for besvarelse afsamrådsspørgsmål C fra Folketingets Trafikudvalg(Alm. del) den 2. februar 2010 kl. 14.00.
Spørgsmål C:”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministe-ren påtænker at gennemføre i folketingsåret 2009-2010for at sikre en højere trafiksikkerhed; herunder atmindske antallet af trafikdræbte, at sikre skolevejenefor landets skolebørn, og at begrænse antallet af van-vidsbilister?”
1.Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg som justits-minister naturligvis – ligesom Trafikudvalget – er megetoptaget af færdselssikkerhed.
Desværre er det langt fra alle trafikanter, som har det påsamme måde. I løbet af det seneste års tid har der igenværet flere tilfælde, hvor mennesker på fuldstændig me-
ningsløs vis har mistet livet, fordi andre groft har tilside-sat både færdselslovens regler og hensynet til deresmedmennesker.
Den trafikadfærd er fuldstændig uacceptabel.Som Trafikudvalget uden tvivl er bekendt med, har jegderfor i efteråret sidste år lanceret en Tryg Trafik-pakke,der indeholder en række initiativer af den karakter, somefterlyses i samrådsspørgsmålet.
Med Tryg Trafik-pakken er det hensigten at sørge for, atfolk, der vælger at spille hasard med andres liv og førlig-hed ved spiritus- eller narkokørsel, bliver mødt med nog-le endnu mere markante og konsekvente sanktioner endhidtil. Det samme gælder dem, der – påvirkede eller ej –kører med ekstremt høje hastigheder eller på anden mådekører hensynsløst.
2
2.Jeg vil gerne gennemgå de enkelte elementer i pakkennærmere.
Pakken indeholder en række forskellige elementer, derspænder over undervisning, behandling, skærpelse afsanktionerne, øget brug af konfiskation og indførelse afen alkolåsordning.
De fleste tiltag kræver lovændringer, og jeg har netopsendt et udkast til lovforslag om ændring af færdselslo-ven i høring med henblik på fremsættelse i slutningen affebruar.
3.I lovudkastet lægger jeg op til et helt nyt tiltag modspiritusbilisme – nemlig indførelse af alkolåse i sankti-onssystemet. Den nye ordning vil indebære, at personer,som frakendes førerretten ubetinget som følge af spiri-tuskørsel med høj promille eller grove gentagelsestilfæl-de, fremover kun vil kunne generhverve deres førerret ide første 2 år efter frakendelsestidens udløb, hvis de del-3
tager i en alkolåsordning indtil udløbet af den nævnteperiode.
I de grovere sager om spirituskørsel bliver alkolåsordnin-gen med andre ord en obligatorisk betingelse for at gen-erhverve førerretten i den 2-årige periode.
Er der således f.eks. tale om et meget groft tilfælde afspirituskørsel, hvor vedkommende i den pågældende saghar fået frakendt førerretten i 5 år, vil vedkommende kunkunne få førerretten tilbage efter de 5 år, hvis vedkom-mende indgår i en alkolåsordning. I modsat fald må ved-kommende vente yderligere 2 år – altså i alt 7 år – indenførerretten kan generhverves.
I de mindre grove tilfælde af spirituskørsel vil jeg indførealkolåsen som en ”noget for noget-ordning”.
I disse tilfælde, hvor en ubetinget frakendelse af førerret-ten normalt vil vare i 3 år, vil man få mulighed for at4
generhverve førerretten 1 år inden frakendelsestidens ud-løb på betingelse af, at man deltager i en alkolåsordning ien periode frem til 1 år efter frakendelsestidens udløb.
Det vil samtidig være en betingelse, at man lader sig un-dersøge for et behandlingskrævende alkoholmisbrug og igivet fald går i alkoholistbehandling. Det er intentionen,at den frivillige alkolåsordning på den måde skal udgøreet ekstra incitament til at tage imod alkoholistbehandling.
4.Som jeg sagde før, indeholder Tryg Trafik-pakken og-så forslag til en række strafskærpelser. Vi ser desværre tilstadighed sager, hvor personer – ofte under påvirkning afalkohol eller narko – kører fuldstændig hensynsløst ogender med at lemlæste nogen eller slå nogen ihjel.
Det er min opfattelse, at straffene i disse tragiske sager idag ikke står mål med den uansvarlighed, som førerenudviser, og med de meget alvorlige konsekvenser for of-feret og de pårørende.5
I udkastet til lovforslag lægger jeg for det første op tilstrafskærpelser over for dem, der gør sig skyldige i uagt-somt manddrab i kombination med spirituskørsel, narko-kørsel eller særlig hensynsløs kørsel. I dag fastsættesstraffen i disse sager til 10-12 måneders fængsel i nor-maltilfældene. I lovudkastet foreslår jeg denne straf for-højet til 16-18 måneders fængsel. Derudover er det me-ningen, at straffen i de groveste tilfælde – som i dag lig-ger på op til 2½-3 års fængsel – fremover skal helt op påfængsel i op til 5 år. Det vil sige, at der i de groveste til-fælde kan blive tale om noget nær en fordobling af straf-niveuaet.
Der lægges med lovudkastet også op til, at straffen foruagtsom betydelig legemsbeskadigelse skal skærpes fra2-5 måneders fængsel til 6-8 måneders fængsel i normal-tilfældene, hvis forholdet er begået i forbindelse med spi-rituskørsel, narkokørsel eller særlig hensynsløs kørsel.Og i de groveste tilfælde vil straffen – som i dag ligger
6
på op til 8-10 måneders fængsel – også skulle op på etendnu højere niveau.
Det er også min hensigt, at den skærpede kurs skal slåigennem over for dem, der kører særlig hensynsløst, menhvor kørslen tilfældigvis ikke resulterer i personskade.Overtrædelse af færdselsloven ved særlig hensynsløskørsel som f.eks. grov væddeløbskørsel eller chikanekør-sel eller flugt fra politiet forudsættes efter de gældenderegler som udgangspunkt straffet med 10-14 dages fæng-sel.
Med det kommende lovforslag er det meningen, at straf-fen for den slags kørsel skal næsten tredobles, så strafni-veauet fremover kommer til at ligge omkring 30-40 da-ges fængsel.
Hermed understreger vi, at man kan forvente en hård re-aktion, hvis man vælger at køre på en måde, som er tilpotentiel fare for alle andre i nærheden – også selv om7
denne fare ikke har ført til nogen skade i det konkretetilfælde.
5.Af samme grund lægger jeg også op til, at førerrettenskal frakendes ubetinget, hvis man kører med ekstremthøje hastigheder. I dag kan hastighedsoverskridelser i sigselv som udgangspunkt kun medføre en betinget fraken-delse, medmindre der er tale om gentagelsestilfælde, mendet er min hensigt, at trafikanter, som har kørt 200 km itimen eller derover, skal miste kørekortet, første gang ensådan kørsel finder sted.
Det samme gælder dem, som har kørt mere end dobbeltså stærkt som tilladt – forudsat at hastigheden samtidighar været over 100 km i timen.
Jeg mener ikke, at der kan være nogen tvivl om, at fart-overskridelser i den størrelsesorden, som jeg lige harskitseret her, er fuldstændig uacceptable og derfor skalkoste kørekortet.8
6.Efter min mening skal den slags hastighedsovertrædel-ser og alle andre overtrædelser, der er grove nok til atmedføre ubetinget frakendelse af førerretten, også i vide-re omfang end i dag kunne danne grundlag for konfiska-tion af førerens køretøj.
I udkastet til lovforslag lægges der derfor op til, at detskal være lettere at konfiskere køretøjer ved grove ellergentagne overtrædelser af færdselsloven. Jeg tror, at bådekonfiskationen i sig selv og frygten for at få sit køretøjinddraget vil have en præventiv effekt.
I den forbindelse lægger jeg op til, at konfiskation skalvære en obligatorisk følge, hvis ejeren af køretøjet 3 gan-ge på 3 år har gjort sig skyldig i forseelser, som hver isærbegrunder en ubetinget frakendelse af førerretten. Detgælder, uanset om der er tale om 3 gange spirituskørseleller en kombination af forskellige forseelser, der hverisær medfører ubetinget frakendelse.9
Ordningen kommer med andre ord til at minde om klip-pekortordningen.
F.eks. vil ét tilfælde af spirituskørsel med en promilleover 1,20, ét tilfælde af særlig hensynsløs kørsel og éttilfælde med en overskridelse på mere end 100 pct. af enhastighedsgrænse på 60 km i timen efter forslaget skullemedføre konfiskation af køretøjet, hvis forholdene er be-gået inden for 3 år.
Derudover vil ordningen blive skærpet yderligere vedgrov spiritus- og narkokørsel. Her foreslås det, at konfi-skation skal ske, hvor en person i forvejen er frakendtførerretten ubetinget som følge af spiritus- eller narko-kørsel og herefter inden for 3 år på ny begår spiritus- el-ler narkokørsel, der begrunder ubetinget frakendelse afførerretten.
10
7.Alt i alt er jeg meget fortrøstningsfuld ved denne vifteaf nye tiltag til gavn for færdselssikkerheden. Og det ermit håb, at vi med indførelse af Tryg Trafik-pakken vil sefærre tragiske og meningsløse ulykker i trafikken.
Tak.
11