Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. februar 20102010-1338
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 824(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 824:
"Kan ministeren forklare den bagvedliggende logik i, at de i øvrigt flotte nyefladskærme på stationerne ikke indeholder informationer om eventuelt aflystetog, idet disse blot slettes til stor undren for de rejsende, der jo så ikke kanfinde informationer om deres tog, mens man så må finde en af de "gamle"skærme for at se, at det og det tog altså er aflyst, og mener ministeren ikke, atder bør være ens standarder for informationsskærmene på stationerne?"
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Banedanmark og jernbanevirksomhederne har på nogle områder forskelligesystemer, der leverer data til skærmene ejet af hhv. Banedanmark og jernbane-virksomhederne. Dette kan, i tilfælde hvor der manuelt indtastes data i et sy-stem, føre til, at der vises forskellige oplysninger på skærmene på en station.Det er muligt, at det er en sådan brist spørgeren har oplevet.Banedanmark har igennem det seneste halvandet år arbejdet målrettet med atskabe fælles standarder for trafikinformation på fjernbanen ved at integrereBanedanmarks og jernbanevirksomhedernes datasystemer. Dette arbejde er ik-ke afsluttet endnu, da der er tale om ældre systemer, hvilket vanskeliggør ar-bejdet og forlænger integrationsprocessen. Men det er målet, at al data, der lig-ger til grund for information på skærmene skal ensrettes, således at skærmenevil vise den samme information uanset, hvem der ejer skærmene. Denne ens-retning er gennemført for visse systemer.”Denne information har jeg taget til efterretning, men arbejdet med at ensrettedata og information må have høj prioritet. Den nuværende situation er ikke til-fredsstillende.
Jeg er meget optaget af, at informationerne til de rejsende generelt er af højkvalitet, og jeg drøfter derfor løbende med Banedanmark, hvordan dette sikres.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed