Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
796686_0001.png
796686_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. februar 20102010-1321
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 820(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 820:

"Ministeren har ved Bornholms Passagerforenings generalforsamling den 16.marts 2009 oplyst (anført på en af de anvendte plancher), at superfærger ikkebruger mindre brændstof på en tur mellem Rønne og Ystad end modernehurtigfærger. Bornholms Passagerforening har fået beregnet (vedlagt), at pr.fragtet tons anvender Villum Clausen 17,49 l. olie/ton, mens Superspeedanvender 13,75 l. olie/ton. Ifølge spørgerens oplysninger er Trafikstyrelsengjort bekendt med Passagerforeningens beregninger og har ikke kunnetgendrive disse. Vil ministeren på den baggrund venligst bekræfte, atPassagerforeningens beregninger, som er vedlagt, er korrekte?"

Svar:

Jeg kan bekræfte, at jeg i mit indlæg på Bornholms Passagerforeningsgeneralforsamling den 16. marts 2009 nævnte, at en superfærge, som f.eks.Color Lines Superspeed-færger, der anvendes på Skagerrak, vil bruge merebrændstof på en overfart mellem Rønne og Ystad end en moderne hurtigfærgesom den, som Nordic Ferry Services A/S indsætter på ruten fra september2011.Nordic Ferry Services A/S har oplyst, at den seneste beregning af det teoretiskebrændstofforbrug pr. overfart med den nye hurtigfærge ved en overfartstid på80 minutter (heraf 60 minutter i servicefart – 37 knob), viser et forbrug på 6,35tons marine gasolie pr. overfart i servicefart og med en gennemsnitlig last.Trafikstyrelsen har for mig oplyst, at Superspeed-færgerne skønnes at have etolieforbrug på i størrelsesordenen 5-5,5 tons pr. time i servicefart (24 knob).Eftersom der må forventes sejlads i ca. 1½ time i servicefart med et skibsvarende til Superspeed-færgerne, og yderligere brændstofforbrug tilhavnemanøvrer mv., vurderes Superspeed-færgerne at have et olieforbrug pr.overfart på i størrelsesorden 8 tons.Brændstofforbruget pr. overfart med en moderne hurtigfærge svarende til densom Nordic Ferry Services A/S vil indsætte, er således mindre end
brændstofforbruget pr. overfart med en superfærge, svarende til Color LinesSuperspeed-færger.På baggrund at Trafikstyrelsens oplysninger vil jeg gerne nævne, athurtigfærgen Villum Clausen, der i dag anvendes på overfarten Rønne-Ystad,har et brændstofforbrug, der er væsentligt højere end den nye hurtigfærgesforventede brændstofforbrug. Villum Clausen vil dog fra september 2011 kunblive anvendt på maksimumkapacitetsdage, dvs. de dage, hvor efterspørgslener størst og hvor det forventede brændstofforbrug pr. ton last derfor er mindst.Villum Clausen og en superspeed-færge vil skulle bruge nogenlunde lige megetbrændstof på en overfart.Det er et klart og utvetydigt ønske fra det bornholmske samfund, udtrykt vedkrav fra Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm, at der dagligt skalgennemføres mindst 3 dobbeltture på ruten Rønne-Ystad. Vælger man atgennemføre tre dobbeltture med en superspeed-færge, så vilbrændstofforbruget være væsentligt større end både det brændstofforbrug, derer i dag ved gennemførelsen af to dobbeltture med Villum Clausen og én medro-pax-færge og det brændstofforbrug, der vil være fra september 2011, hvordet vil være den nye hurtigfærge, der sejler på ruten.Afslutningsvis vil jeg slå fast, at brændstofforbruget er et meget væsentligtaspekt, også når det gælder færgebetjeningen af Bornholm. Både på grund af deklimatiske effekter, der er afledt af anvendelsen af fossile brændsler tiltransport og på grund af brændstofomkostningens direkte økonomiske effektpå færgebetjeningen af Bornholm. Brændstofomkostningen afspejles nemlig itilbudsgivers tilbudspris i udbuddene af færgetrafikken. Havde vi, darammerne for udbuddet blev fastlagt tilbage i 2008, valgt at ladefærgebetjeningen af Bornholm udføre med superfærger, så havde vi efter alt atdømme både fået en dyrere kontrakt og en større udledning af drivhusgasserend ved den betjening, der starter i september 2011.Jeg er derfor meget fortrøstningsfuld ved den løsning, vi dengang valgte.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed