Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
11. februar 20102010-1310
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 817(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 817:
"Hvordan vil ministeren forklare det for spørgeren at se komplet uacceptableog helt igennem grove brud på pendlernes tillid til DSB, der skete fredag efter-middag den 29. januar, hvor toget fra Kbh. H kl 14.45 mod Nykøbing F. medstop i Høje Taastrup, Næstved og Vordingborg først blev aflyst fra Nørreport,dernæst var forsinket i ca. 20 minutter fra hovedbanegården, og da det i forve-jen stop fyldte tog med de gamle blå vogne så nåede Høje Taastrup, blev det ihøjttaleren oplyst, at toget "på grund af forsinkelsen" godt nok fortsatte til Ny-købing F., men ikke ville stoppe i Næstved og Vordingborg alligevel, hvorfor ihundredvis af trofaste DSB-kunder, der i forvejen var forsinkede, måtte forladetoget og vente på næste tog sydpå, der jo så i øvrigt stoppede ved flere stationerundervejs, hvilket betød yderligere forsinkelse, og som var så overfyldt, at tog-personalet måtte opgive at komme rundt i toget, hvilket tilsammen efterlodpendlerne med en ubehagelig og stærkt indigneret følelse af at være blevet svig-tet af DSB, idet det oprindelige tog jo altså fortsatte sydpå blot uden stop iNæstved og Vordingborg "pga forsinkelsen"?"Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:”Toget med afgang fra København H kl. 14.45 til Næstved, består normalt afmateriel fra et tog, der kommer fra Næstved og kører til Østerport, hvorfra detså returnerer igen mod Næstved. På grund af en lokomotivfejl, var det nødven-digt at skifte lokomotiv, og det blev i den forbindelse besluttet at aflyse togetKøbenhavn H-Østerport-København H.Det viste sig, af praktiske grunde, nødvendigt at skifte hele toget, ikke blot lo-komotivet, og toget kom derfor til at bestå af blå vogne i stedet for, som nor-malt, dobbeltdækkervogne. Alligevel blev toget 24 minutter forsinket i afgan-gen fra København. Det blev herefter besluttet, at lade toget være gennemkø-rende fra Høje Tåstrup til Nykøbing, for at toget kunne afgå rettidigt fra Nykø-bing Falster mod København. Passagererne til mellemstationerne blev henvisttil det efterfølgende tog, som reelt kørte 7 minutter senere fra Høje Tåstrup.
For passagererne fra toget med ordinær afgang 14.45, der skulle til Næstved,betød det, den pågældende dag, en forsinkelse på 41 minutter og en rejse undertrange pladsforhold. Var denne disposition ikke blevet truffet, havde forsinkel-sen været mindst 32 minutter.I disponeringen, hvor der dagligt, og især under de herskende vejrforhold, skaltræffes mange beslutninger på kort tid med det formål at sikre den bedst muli-ge afvikling af toggangen, blev det ud fra en helhedsbetragtning vurderet, at detvar acceptabelt at henvise passagererne til Næstved til det efterfølgende tog forat sikre et rettidigt tog fra Nykøbing mod Næstved og København. Denne di-sposition, der er sket under skyldig afvejning af både fordele og ulemper i detkonkrete tilfælde, er selvfølgelig åben for diskussion.DSB skal beklage og undskylde såvel forsinkelsen som den snævre plads og degener, det har medført for mange rejsende.”Jeg lægger stor vægt på, at der tilbydes de togrejsende et godt produkt og givesen god information. I det lys er jeg også glad for spørgerens engagerede og de-taljerede spørgsmål – ikke mindst om togforbindelserne til Næstved, men må iøvrigt henholde mig til DSB’s besvarelse.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed