Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
796660_0001.png
796660_0002.png
796660_0003.png
796660_0004.png
796660_0005.png
796660_0006.png
796660_0007.png
796660_0008.png
796660_0009.png
796660_0010.png
796660_0011.png
796660_0012.png
796660_0013.png
796660_0014.png
796660_0015.png
Talepapir til brug ved åbent samråd i TRU omrejsekort 28. januar 2010Spørgsmål F:”Hvordan vil ministeren forhindre, at indførelsen af detelektroniske rejsekort fører til højere priser for de pendlere, derofte bruger den kollektive trafik og dermed medvirker til at gøredet mindre attraktivt for disse at benytte den kollektive trafik?””Hvordan vil ministeren sikre en reduktion i transportsektorensCO2 udslip, hvis højere priser for de daglige pendlere i denkollektive trafik får disse til at vælge bilen frem for den kollektivetrafik?”
Spørgsmål G:
Svar på spørgsmål F og G:Formålet med rejsekortet er at erstattede nuværende billetsystemer med etmere moderne og fleksibelt system, somvil gøre brugen af kollektivetransportmidler mere attraktiv forkunderne.Derudover har flere trafikselskaber i dekommende år behov for at reinvestere iforbindelse med nedslidt billetudstyr.
Side 2/2
Jeg vil gerne benytte lejligheden til atgive en kort status for fremdriften irejsekortprojektet.Rejsekortet har været i pilotdrift mellemHolbæk og Tåstrup siden februar 2009.Antallet af pilotkunder har rundet 1300.Der er foretaget over 42.000rejsekortrejser og udstedt mere end230.000 enkeltbilletter pårejsekortudstyret.Næste skridt i udrulningen er en pilot påLollandsbanen samt Nykøbing –Næstved. Piloten igangsættes i februarmed op mod 500 kunder.I marts/april 2010 forventespilotområdet Holbæk-Tåstrup udvidet tilKalundborg og Odsherred. Her forventes
Side 3/3
ekstra 1000-2000 pilotkunder indensommeren 2010.Rejsekort A/S er i forhandlinger medleverandøren East-West om entillægsaftale V. Forhandlingerneforventes afsluttet inden udgangen afapril 2010. Tillægsaftale V vil indeholdeen revideret tidsplan. Det er enforudsætning for tidsplanen, atrejsekortet kan være landsdækkendeinden udgangen af 2012.Jeg er blevet stillet en række spørgsmålom takster i rejsekortet, som jeg nu vilbesvare.Selskaberne bag rejsekortet har aftalt attilbyde kunderne et fastprisprodukt.Fastprisproduktet vil henvende sig til
Side 4/4
rejsende med et højt forbrug af kollektivtransport, og som ønsker at kende deresrejseudgift på forhånd.De nærmere detaljer omkringfastprisproduktet er ikke fastlagt endnu,men fastprisproduktet vil sandsynligvisvære et oplagt valg for de brugere, deranvender den kollektive trafik megethyppigt. Fastprisproduktet vil først ogfremmest være relevant for de brugere,der rejser flere gange dagligt med denkollektive trafik.Trafikselskaberne får en vigtig opgavemed at vejlede kunderne i, hvilkeprodukter der er mest fordelagtige iforhold til den enkeltes rejsemønster.
Side 5/5
Denne opgave er jeg sikker på, at de viltage alvorligt.Jeg synes, at det er en klog beslutningfortsat at give kunderne mulighed for atvælge et fastprisprodukt, når rejsekorteterstatter de nuværende klippekort ogperiodekort.Fastprisproduktet sikrer, at rejsekortetikke gør den kollektive trafik dyrere forde brugere, der rejser flere gange dagligtmed den kollektive trafik. Jeg forventerderfor ikke, at disse brugere på grundrejsekortet vil tage bilen i stedet.Rejsekortet vil gøre det lettere at brugeden kollektive trafik. Sammenholdt medde kommende års styrkelse af denkollektive trafik, jf. aftale om ”En grøn
Side 6/6
transportpolitik”, forventer jeg enbetydelig stigning i antallet af kollektivtrejsende i fremtiden. Det vil bidrage tilat reducere transportsektorens CO2-belastning.
Side 7/7
Spørgsmål H:
”Ministeren bedes oplyse, hvor meget billetpriserne stiger, hvisRejsekortet indføres efter de principper, som er fastlagt i et nyligtnotat fra Bus & Tog, der er omtalt i flere medier, som f.eks. iartiklen "Rejsekort gør livet dyrere for pendlere" i BerlingskeTidende 16. november 2009.””Er ministeren enig i, at der er tilstrækkelig dokumentation for, atder er et hul i kassen på 150 200 mio. kr., fordi klippekort fordette beløb angiveligt ender i folks vaskemaskiner?””Hvad kan ministeren gøre for at neutralisere takststigningerne,der tyder på at blive højere end regeringens takstloft?”
Spørgsmål I:
Spørgsmål J:
Svar på spørgsmål H, I og J:Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, atjeg bestræber mig på at holde udvalgetorienteret bedst muligt om udviklingen irejsekortprojektet. Som et led her ihavde jeg inviteret ordførere fra allepartier til et orienteringsmøde 19.oktober 2009, hvor Rejsekortetsformandskab orienterede om projektet,
Side 8/8
herunder om status fortakstfastsættelsen i rejsekortet.Som det blev forklaret på mødet 19.oktober, er trafikselskaberne langt frafærdige med at fastsætte de endeligetakster i forbindelse med rejsekortet. Påden baggrund synes jeg, at det er etnoget foreløbigt grundlag at kalde isamråd på.På mødet præsenterede Moviaregneeksempler fra Movias TakstområdeSyd. Konklusionen herfra er – som detilstedeværende udvalgsmedlemmer også – at de takstmæssige konsekvenserfor de enkelte rejsende i Movia Sydforventes at være forholdsvistbegrænsede.
Side 9/9
Regneeksemplerne viste, at overhalvdelen af kunderne får lavere priserpr. måned. Op mod en tredjedel afkunderne får prisfald på mindst 20 kr.pr. måned.Af dem, der får højere priser, vilprisstigningen for 4 ud af 5, være under20 kr. om måneden.Takststrukturen under rejsekortetudarbejdes med henblik på et samlet setuændret provenu fortakstmyndighederne – det vil sigetrafikselskaberne og togoperatørerne –ved uændret rejseomfang.Regneeksemplerne på mødet var baseretpå en situation uden fastprisprodukt.Beslutningen om at tilbyde kunderne et
Side 10/10
fastprisprodukt betyder, attrafikselskaberne skal tilpasserejsekorttaksterne i forhold hertil.De konkrete takst- og rabatsatser ersåledes ikke fastlagt endnu. Det er dogsandsynligt, at færre end i ovenståendeeksempler vil opleve prisændringerudover 20 kr. om måneden.Jeg synes, at det er vigtigt at slå fast, atpræmissen for indførelse af rejsekortetfra starten har været, at rejsekortet skalvære en nem og enkel rejsehjemmel tilden kollektive trafik.Rejsekortet vil være til gavn og ikke tilskade for kunderne i den kollektivetrafik.
Side 11/11
Det er klart, at kunderne skal vænne sigtil at bruge rejsekortet. Man skal huskeat checke ind og checke ud. Prisen for enrejse bliver beregnet på en ny måde.Betalingen kommer til at ske anderledesend i dag.Som det blev nævnt på mødet 19.oktober, har trafikselskaberne enformodning om, at noget rejsehjemmelangiveligt ”forsvinder” eller i hvert faldaldrig bliver brugt.Om det skyldes, at klippekort i stort talender i folks vaskemaskiner, skal jegikke kunne sige.Jeg har i hvert fald ikke dokumentationfor, hvor mange klippekort der ryger entur i vaskemaskinen, og jeg har ikke lige
Side 12/12
forslag til, hvordan man holder øje meddet.Jeg er naturligvis opmærksom på, atoverbetaling og bortvaskede klippekort,der ikke kommer til at finde sted medrejsekortet, er forhold, trafikselskabernemå tage hensyn til, så provenuet kanopretholdes.Det er nu min opfattelse, at det, atkunderne ikke længere mister penge påoverbetaling eller forsvundne klippekort,snarere taler til rejsekortets fordel enddet modsatte. Fra et forbrugersynspunkter det i hvert fald surt, når klippekortethar fået en gang kogevask.Det kan ikke undgås, at nogle vil opleveprisstigninger og mens andre får
Side 13/13
prisfald. Der vil komme eksempler på, atkunder oplever, at rejser bliver dyrere.Inden vi nu her på Christiansborg flipperud over, at der er enkelte rejser, derbliver lidt dyrere, skal vi huske på dendecentrale takstkompetence. Det ertrafikselskaberne ogjernbaneoperatørerne, der fastsættertaksterne.Trafikselskaberne har ingen interesse iat skræmme kunder væk medtakststigninger.Og kunden, der oplever en højererejsepris i en relation, vil næsten medgaranti få billigere rejser i andrerelationer, med det resultat at de
Side 14/14
samlede takstændringer for kundenbliver forholdsvist begrænsede.Og den, der rejser rigtig meget i enbestemt rejserelation, får jo mulighed forat købe fastprisproduktet.Det er vigtigt at fastslå, at taksterne irejsekortet skal fastsættes medudgangspunkt i, at den gennemsnitligebilletpris er den samme som i dag.Takstfastsættelsen i rejsekortet skalunder alle omstændigheder ske inden forrammerne i takstloftet. Trafikstyrelsenvil i dialog med trafikselskaberne sikredokumentation for, at takstloftetoverholdes ved overgang til nye taksterved udrulning af rejsekort.
Side 15/15
Det er altså endnu for tidligt at diskutereendelige rejsekorttakster, datrafikselskaberne ikke har fastlagt disseendnu. Det ligger dog fast, at rejsekortetfår et fastprisprodukt.Desuden ligger det fast, at en rejse medenkeltbillet altid vil være dyrere end dentilsvarende rejse med rejsekort. Detbliver altså en god ide rent økonomisk atanskaffe sig et rejsekort.