Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
751659_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. november 2009920096004-u18-1326
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. oktober stillet mig følgende spørgsmål TRU 79alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PerClausen (EL).

Spørgsmål nr. 79:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke barrierer (strukturelle, fysiske, organi-satoriske, logistiske mv.), der skal ryddes af vejen, for at det atter kanblive lønsomt, at køre med indenlandsk jernbanegods over kortere afstandef.eks. under 2-300 km."

Svar:

Hvis indenlandsk jernbanegods skal blive attraktivt over kortere afstande, for-udsætter det:1) At omkostningerne ved omladning mellem bane og vejtransport reduceres.2) At omkostningerne ved vejtransport øges relativt til omkostningerne vedbanetransport.Jeg er ikke bekendt med nogen realistiske tiltag, der generelt ville kunne gøreindenlandsk banegodstransport rentabelt over kortere afstande. I nogle tilfæl-de kan sådanne transporter dog godt være lønsomme. Det gælder således gods-transporter mellem Århus Havn og kombiterminalen i Høje Taastrup.For så vidt angår de bredere rammevilkår for jernbanegods kan jeg henvise tilTransportministeriets udspilMere gods på banenfra oktober 2009.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed