Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
799120_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. februar 201014389231-57
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 28. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 787(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 787:

”Vil ministeren svare på, om etableringen af en dansk-svensk luftrumsblokindebærer, at der sker en reduktion af det luftrum, der i dag står til militæretsrådighed, således at flyruternes distance i og mellem de to lande bliverkortere?”

Svar:

Jeg kan oplyse, at der ikke er særlige områder af det danske luftrum, sompermanent er udlagt til militær anvendelse. Der er derimod en række områder iluftrummet, som kan reserveres til militære formål indenfor bestemte tidsrum.Danmark anvender således den gængse model for luftrumsanvendelse; detsåkaldte ”Flexible Use of Airspace”.”Flexible Use of Airspace” indebærer, at der anvendes tidsmæssigereservationer af luftrummet til militær træningsflyvning for at reduceregenerne for den civil lufttrafik og for at optimere anvendelsen af luftrummet.Etableringen af den fælles dansk-svenske funktionelle luftrumsblok betyderingen ændring i militærets anvendelse af luftrummet.Harmoniseringen af det danske og svenske luftrum gennem etablering af denfælles funktionelle luftrumsblok skal i øvrigt bidrage til yderligere besparelserfor den civile luftfart gennem effektivisering af lufttrafikstyringen ogoptimering af flyveruterne. Det vil også betyde brændstofbesparelser ogreduktion af CO2 udledningen fra flytrafikken med deraf følgendeklimagevinster.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed