Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
797034_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. februar 20102010-992
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 756(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 756:

"Kan ministeren fremlægge konkrete eksempler fra såvel ind- som udland, ogsærligt England, på, at OPP-ordningen målt på bundlinien har været en succes,forstået således at såvel samfundet og brugerne har fået et produkt, der svaredetil det, der blev stillet i udsigt?"

Svar:

Motorvejsprojektet Kliplev-Sønderborg er det første statslige OPP-udbud påvejområdet i Danmark. Vejdirektoratet vil evaluere OPP-udbuddet med henblikpå at opsamle erfaringer med at organisere større anlægsprojekter som OPP.I Infrastrukturkommissionens betænkning, som blev offentliggjort den 10. ja-nuar 2008 og sendt til Trafikudvalget samme dag, henvises til eksempler påOPP-projekter i udlandet, herunder England. På baggrund af eksemplernekonkluderer Infrastrukturkommissionen, at ”de udenlandske erfaringer under-streger, at OPP med fordel kan anvendes i større omfang ved bl.a. anlægspro-jekter på transportinfrastrukturen end det er tilfældet i dag.”Med henvisning til aktstykke 84 af 12. januar 2010, tiltrådt af Folketingets Fi-nansudvalg den 21. januar 2010, kan jeg desuden oplyse, at kontrakten mellemVejdirektoratet og Kliplev Motorway Group blandt andet indeholder krav omgarantier, der sikrer, at kvalitet, pris og service lever op til det aftalte. Dette ernærmere beskrevet i mine besvarelser af Finansudvalgets spørgsmål nr. 1, 2, 5og 7 ad aktstykke 84, § 28.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed