Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
808003_0001.png
808003_0002.png
808003_0003.png
808003_0004.png
808003_0005.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 2. marts 2010Kontor: KommunaløkonomiJ.nr.: 2010-672

Under henvisning til Folketingets Trafikudvalgs brev af 21. januar 2010

følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svar på

spørgsmål nr. 747 (TRU Alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL)

Sagsbeh.: dpnmjFil-navn:

Spørgsmål nr. 747:

”Ministeren bedes oplyse, hvor meget hver enkelt kommune modtager istatslig kompensation for bustrafikken, samt hvor store de reelle udgifter forden enkelte kommune er.”

Svar:

Staten yder ikke en særskilt kompensation til kommunerne for bustrafikken,men staten yder et generelt bloktilskud til kommunerne med henblik på atsikre finansiering af de samlede kommunale opgaver.Kommunerne varetager en lang række opgaver, herunder også – i samar-bejde med regionerne – opgaver vedrørende den kollektive bustrafik. Kom-munernes udgifter til busdrift som led i den kollektive trafik består i den for-bindelse af et tilskud til trafikselskaberne. Kommunernes budgetterede udgif-ter for 2010 til dette tilskud fremgår af vedlagte bilagstabel.De kommunale opgaver finansieres af de samlede kommunale indtægter,hvoraf skatteindtægter og bloktilskud fra staten udgør de største poster.Disse indtægter er ikke øremærkede til bestemte formål.For 2010 udgør det samlede kommunale bloktilskud 66.678,1 mio. kr. Belø-bet fordeles til kommunerne som led i det generelle kommunale tilskuds- ogudligningssystem. Den enkelte kommunes andel af bloktilskuddet er somnævnt ikke øremærket til bestemte formål, men indgår som et generelt ele-ment i den samlede kommunale finansiering.
2
Med hensyn til bloktilskuddet skal det i øvrigt bemærkes, at bloktilskuddethvert år reguleres for pris- og lønudviklingen, ændringer som følge af opga-veomlægninger eller ændringer af den statslige regulering af kommunerne(det såkaldte DUT-princip) samt ændringer i kommunernes udgifter til enrække overførselsindkomster (den såkaldte budgetgaranti). Dertil kommer etbalancetilskud, hvis størrelse forhandles hvert år som led i økonomiforhand-lingerne mellem regeringen og KL med henblik på at sikre, at kommunernesamlet set kan finansiere det udgiftsniveau, der er aftalt. Det kan nævnes, atbalancetilskuddet for 2010 udgør 14,1 mia. kr.
Bertel Haarder/ Dorte Lemmich Madsen
3
Bilagstabel. Kommunernes driftsudgifter til tilskud til trafikselskaber vedr.busdrift i budget 2010.Mio. kr.101 København382,0147 Frederiksberg82,8151 Ballerup22,0153 Brøndby16,8155 Dragør11,8157 Gentofte38,4159 Gladsaxe44,2161 Glostrup10,1163 Herlev15,9165 Albertslund12,2167 Hvidovre38,6169 Høje-Taastrup31,3173 Lyngby-Taarbæk32,8175 Rødovre27,5183 Ishøj6,9185 Tårnby24,0187 Vallensbæk4,7190 Furesø21,8201 Allerød16,7210 Fredensborg25,4217 Helsingør43,3219 Hillerød30,3223 Hørsholm17,8230 Rudersdal38,5240 Egedal25,1250 Frederikssund32,5253 Greve16,1259 Køge33,3260 Halsnæs12,8265 Roskilde49,3269 Solrød10,8270 Gribskov31,3306 Odsherred21,7316 Holbæk35,2320 Faxe13,9326 Kalundborg38,2329 Ringsted18,3330 Slagelse44,4336 Stevns14,2340 Sorø16,5350 Lejre29,8360 Lolland51,2370 Næstved41,7376 Guldborgsund40,2390 Vordingborg30,5400 Bornholms kommune25,1410 Middelfart10,9
4
420430440450461479480482492510530540550561563573575580607615621630657661665671706707710727730740741746751756760766773779787791810813820825840846849851860
AssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaHorsensKoldingVejleHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedMorsøSkiveThistedViborgBrønderslevFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugtAalborgHjørring
22,322,913,215,1121,527,813,63,65,627,55,645,318,174,43,121,516,722,723,132,656,255,543,728,19,26,319,518,816,42,266,343,84,617,3195,116,028,58,614,720,420,635,616,614,011,12,112,113,213,4168,729,5
5