Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
799124_0001.png
799124_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. februar 20102010 - 981
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. : 746

"Hvilke områder indenfor Transportministeriets ressort foretages derovervågning med kameraer, og hvilken konkret lovhjemmel findes for hvertområde?"

Svar:

Der foretages kamera-overvågning på en række af Transportministeriets områ-der. Kamera-overvågningen er omfattet Lov om tv-overvågning samt Personda-talovens bestemmelser om elektronisk databehandling.Overvågning med kamera skal overholde forvaltningsrettens almindelige sags-behandlingsregler og normer for god forvaltningsskik, og må ikke være i stridmed anden lovgivning eller retsgrundlag, som for eksempel Straffeloven.Nedenfor følger en gennemgang af graden af overvågning for de enkelte trans-portområder, samt eventuel særskilt hjemmel herfor.LuftfartElektronisk overvågning af lufthavne sker med hjemmel i det Nationale Sik-kerhedsprogram, der er udarbejdet i henhold til bekendtgørelse nr. 1339 af 3.december 2007 om forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed (se-curity) § 8, der bl.a. er udstedt med hjemmel i lov om luftfart, jf. lovbekendtgø-relse nr. 731 af 21. juni 2007 §§ 70 og 70a. Samtlige danske lufthavne medkommerciel lufttrafik er i større eller mindre udstrækning overvåget ved hjælpaf kameraer.VejeOpsætningen af kameraer er generelt trafikalt begrundet – det er altså trafik-ken og ikke bilisten, der overvåges. Vejtunneler er endvidere omfattet af EU di-rektiv 2004/54/EF om minimumssikkerhedskrav for tunneler i det transeuro-pæiske vejnet, implementeret ved bekendtgørelse nr. 726 af 3. juli 2008.
Vejdirektoratet har opsat kameraer på udvalgte vejstrækninger, større broer ogtunneler på statsvejnettet. I alt er der opsat 250 kameraer, hvoraf Motorringvej3 har ca. 50 kameraer, Limfjordstunnelen ca. 50 kameraer og Guldborgsunde-tunnelen ca. 25 kameraer. De resterende er spredt over landet.Busser og busterminalerI forhold til busser er der ingen konkrete lovkrav om overvågning, der er gæl-dende for alle busselskaber. Forskellige selskaber har derfor forskellig grad afovervågning, hvilket fastlægges af operatørerne eller vognmændene hos det på-gældende busselskab. Ofte er der monteret overvågningskameraer ved chauf-førpladsen, ventesale og lignende. Busterminaler kamera-overvåges også, dogigen i forskellig grad.Tog, Metro og stationerDer er ingen konkrete lovkrav for overvågning i tog eller metro. Der er over-vågning med kameraer på alle togstationer og metrostationer (både på det ni-veau hvor billetautomaterne står og på selve perronerne). Endvidere overvågesalle S-tog og metrotog.Færger og havnefaciliteterHjemmel for færgernes kameraovervågning er det gældende ISPS-regelsæt,(Internationale Ship and Port Safety), samt sikkerhedsmæssigt begrundet i ski-bene. Som hovedregel findes der kameraovervågning ved opmarchområderneved færgelejerne, ramper og adgangsveje til skibene, samt i terminalerne.Der findes ikke hjemmel til at stille krav om kamera-overvågning af havneom-råder hverken i havneloven eller bekendtgørelse om sikring af havne og havne-faciliteter – maritim sikring (terrorsikringen). Visse havne har alligevel valgt, iforbindelse med implementeringen af sikringsplanerne jævnfør den maritimesikring, at kamera-overvåge sikrede havneområder. Disse sikringsplaner god-kendes af Kystdirektoratet. Der forelægger ikke en samlet registrering heraf.TaxierDer behandles i øjeblikket et lovforslag i Folketinget om obligatorisk video-overvågning i taxier.Til sidst vil jeg bemærke, at ovenstående skal ses i forhold til, at kamera-overvågning på frit tilgængelige områder med almindelig færdsel som ud-gangspunkt er begrænset, og ikke må have karakter af generel overvågning.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed