Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
5. februar 20102010 - 972
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 745(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 745:
"Hvordan vil ministeren betegne det serviceniveau, der bliver tilbudt de mangependlere, der må stå op i et overfyldt tog hele vejen fra Næstved til Kbh. Hf.eks. tirsdag den 19. januar med afgang fra Næstved kl 06.20, hvor DSB endnuen gang kun kørte med et enkelt togsæt? Hvilke tiltag bliver der gjort for at for-bedre disse forhold, og hvor ødelæggende vurderer ministeren, at 50 minutterstående om morgenen i et overfyldt tog er for pendlernes lyst til at vælge denkollektive trafik i Danmark?"Svar:
Jeg mener generelt, at vi har et godt serviceniveau i den danske togtrafik, mendet er samtidigt min opfattelse, at vi fortsat skal øge serviceniveauet til gavn foralle passagerer.Regeringen har en meget ambitiøs målsætning om, at den kollektive trafik skalløfte det meste af den fremtidige trafikvækst, og i den forbindelse præsenteredejeg i september 2009 debatoplæggetEn jernbane i vækst,der skal se nærmerepå jernbanens muligheder for at bidrage til dette mål.Det er regeringens målsætning, at jernbanesektoren skal udvikles og gøres me-re attraktiv, således folk i højere grad vælger at rejse med tog frem for bil. Rege-ringen arbejder derfor med en samlet strategi for jernbanens organisering, somvil blive fremlagt i efteråret 2010.Jeg har anmodet DSB om at bidrage til besvarelsen for at få klarlagt, hvilkehændelser, der var tale om den 19. januar 2010. DSB har oplyst følgende:”Det tog, som der henvises til i spørgsmålet med afgang 6.20 fra Næstved er afDSB almindeligvis planlagt til at blive kørt med 2 togsæt. Det er korrekt, somanført i spørgsmålet, at DSB den 19. januar 2010 kørte 6.20 toget med kun etenkelt togsæt. Baggrunden herfor var fejl på togsæt og dermed mangel på detfornødne materiel.”
Jeg henholder mig til DSB’s bidrag, men samtidigt vil jeg gøre opmærksom på,at mangel på siddepladser ikke skal være et generelt problem.Spørgsmålet om siddepladskapacitet er reguleret i kontrakten mellem Trans-portministeriet og DSB om fjern- og regionaltrafikken. Det fremgår af kontrak-ten, at der skal være siddepladser til alle passagerer på 90 % af afgangene imyldretiden, og der må derfor ikke være tale om en generel overbelægning.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed