Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
753149_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. november 2009920084TRM004-U18-1327
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 74(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 74:

"Kan ministeren oplyse, hvilken linjeføring på jyllandssiden, der er mest sand-synlig, hvis der bygges en Kattegatforbindelse? Kan ministeren herunder speci-fikt komme ind på, hvor stor sandsynligheden er for, at en fremtidig Bering-Beder linjeføring vil blive anvendt som tilkobling til den østjyske motorvejE45?"

Svar:

Det blev i forbindelse med aftalen om ”En grøn transportpolitik” fra januar2009 aftalt, at videre undersøgelser af forbindelserne mellem Øst- og Vest-danmark, herunder en eventuel fast forbindelse over Kattegat, vil foregå som etled i en samlet strategisk analyse af udbygningsmulighederne i Østjylland fremmod 2013.Spørgsmålet om, hvordan man på langt sigt mest effektivt sikrer fremkomme-ligheden mellem Jylland, Fyn og Sjælland skal ses i sammenhæng medspørgsmålet om, hvordan man bedst sikrer fremkommeligheden for den nord-sydgående trafik i Jylland. Endelig vil spørgsmålet om styrkelsen af den kollek-tive trafik, herunder realiseringen af Timemodellen, også skulle indgå i arbej-det.Der er flere muligheder for at sikre fremkommeligheden mellem landsdelene.Én af disse kunne være en Kattegatforbindelse. En nærmere vurdering af sagenafventer som aftalt mellem forligspartierne den nye landstrafikmodel, hvorcentrale dele ventes klar i 2011.På nuværende tidspunkt er det derfor ikke muligt at vurdere, hvorledes konkre-te landanlæg for en eventuel Kattegatforbindelse bedst udformes.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed