Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
800407_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
15. februar 20102010 - 880
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 721(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 721:

"Kan ministeren redegøre for, hvilke stordriftsfordele DSB mistede, da Helgo-land med dertilhørende faciliteter blev opdelt, som følge af Øresundsudbuddet?Ved Øresundsudbuddet blev det bestemt, at den vindende operatør skulle haveansvaret for vedligeholdelsen af Øresunds- og IR4-togsæt, og derfor også skullehave værkstedsfaciliteter stillet til rådighed."

Svar:

Udbud af togtrafik vil være forbundet med fordele såvel som ulemper, og at enaf fordelene ved de hidtidige udbud har været, at statens kontraktbetaling tiloperatørerne er blevet reduceret, jf. min besvarelse af spørgsmål 515 (TRU alm.del). Jeg har senest med min besvarelse af samrådsspørgsmål E (TRU alm. del)gjort spørgeren opmærksom på dette forhold.Det er muligt, at nogle stordriftsfordele er gået tabt for værkstedsfaciliteterneved Helgoland, men overordnet set har udbuddet været en godt forretning, jf.overstående. Jeg er ikke umiddelbart i stand til at redegøre for detaljerne om-kring forhold vedr. værkstedsfaciliteterne ved Helgoland.Jeg kan endvidere tilføje, at jeg fornemmer, at de af spørgeren den 19. januar2010 stillede spørgsmål 721-729 (TRU alm. del) er udtryk for et partsindlæg fraspørgeren, som ønsker at gøre opmærksom på, at udbud kan være forbundetmed omkostninger. Jeg noterer mig spørgerens synspunkt og har ikke yderlige-re at tilføje til mine hidtidige svar om samme emneområde.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed