Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
754404_0001.png
754404_0002.png
754404_0003.png
754404_0004.png
754404_0005.png
Gammel Mønt 41117 København KTelefon 7226 7000Fax 7226 7070[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Notat vedrørende anlæg af ny jernbane gennem BrøndbyKommuneSom svar på Brøndby Kommunes henvendelse af 15. oktober 2009vedrørende anlæg af Nybygningsløsningen i København-Ringsted pro-jektet inden for kommunens grænser har Trafikstyrelsen udarbejdetfølgende notat.
Journal T351-000038Dato 05.11.2009
Linjeføringen i NybygningsløsningenProjektets miljøredegørelse fra september 2009 redegør for udform-ning af den projekterede løsning og fravalg af andre undersøgte løs-ninger. Det har ikke været intentionen i miljøredegørelsen at redegørefor alle tekniske detaljer, der begrunder valg og fravalg, men på for-anledning af Brøndby Kommunes brev redegøres i det følgende for devæsentlige, tekniske argumenter for fravalg af løsningen Nord om ko-lonihaverne i Brøndby.Hvis linjeføringen skulle forløbe nord om kolonihaverne, ville det inde-bære:Efter at banen er ført over Brøndbyvester Boulevard, skulleden sænkes kraftigt for at blive ført under motorvejsrampernetil og fra Søndre Ringvej. Rampernes længdeprofil kan ikkeændres, så banen skulle føres under disse. Det ville medfø-re anlæg af både tunnel og lange trugkonstruktioner, som på-virker anlægsudgifterne markant.Banens tracé ville betyde, at Sydgårdsvej skal forlægges modsyd ind over området, hvor der i dag er hundetræningscenter.Genbrugspladsen på den eksisterende Sydgårdsvej kunne bliveliggende, men al trafik til pladsen ville kun få adgang fraBrøndbyvester Boulevard.Banetracéet ville blive sammenfaldende med hovedtransmissi-ons-gasledningen på en længere strækning, så denne skullelægges om. Det ville ske på arealerne syd for banen, da Vejdi-rektoratet ikke ønsker gasledningen tættere på Holbækmotor-vejen, hvilket ville vanskeliggøre en eventuel fremtidig udvi-delse af denne. Det betyder, at de lokaliteter, man forsøger atbevare (de cirkelformede kolonihaver og kolonihaverne vedBrøndbyvej), alligevel ville blive påvirket.
Side 1 (5)
Hvis banen skulle lægges i trug op til 6 meter under grund-vandspejlet, giver det ekstra udgifter til midlertidig sænkningaf grundvandet. Her skal der tages hensyn til nærliggendevandboringer.Derudover skal der ved anlæg af den dybe tun-nel/trugkonstruktion tages hensyn til det store vandtryk i denpermanente situation (ekstra meget beton for at gøre kon-struktionen tung nok til at opveje vandtrykket).Banen ville komme til at ligge tæt op ad Holbækmotorvejen ogdermed tæt op ad den eksisterende bro over Holbækmotorve-jen. Den nye vejbro over banen (for overføring af Søndre Ring-vej) ville blive særlig kompliceret at udføre, fordi der skal etab-leres særlig afstivning mod den eksisterende bro i stor dybdeunder grundvandsspejlet.Efter krydsning under rampeanlægget ved Søndre Ringvej villelængdeprofilet stige med det resultat, at den nuværendeBrøndbyvejs underføring under Holbækmotorvejen ikke kanopretholdes. På kommunemøderne i 2008 har Brøndby Kom-mune overfor Trafikstyrelsen lagt vægt på, at vejforbindelsenkan opretholdes, da den benyttes af en bybuslinje, alternativt idet mindste som stiforbindelse. Det er forsøgt at optegne enmulig stiforbindelse, men den ville kun kunne etableres med etmeget kroget forløb, hvilket Vejdirektoratet anser for uaccep-tabelt, da det ville begrænse fremtidige muligheder for eventu-el udvidelse af Holbækmotorvejen. Konklusionen er derfor, atløsningen ville nødvendiggøre lukning af Brøndbyvej.
NotatJournal T351-000038Dato 05.11.2009
Merprisen for anlæg af banen Nord om Vallensbæk Sø var ganske rig-tigt vurderet til ca. 200 mio. kr. i høringsudgaven af miljøredegørel-sen, der blev udgivet i september 2008. Projektet omfattede på dettidspunkt en særlig brokonstruktion over motorvejsudfletningen i Val-lensbæk. I den projekterede løsning indgår imidlertid nu en anden ogpå mange områder optimeret brokonstruktion. Det har reduceret an-lægsoverslaget så meget, at løsningen Nord om Vallensbæk Sø erøkonomisk ligeværdig med den tidligere løsning syd om søen.VisualiseringerUdarbejdelsen af visualiseringer i projektet er sket ud fra en samletvurdering af, hvor en ny bane vil medføre de mest markante ændrin-ger i omgivelserne. I Brøndby er valgt at fokusere på banens passageaf Vestvolden og passagen forbi Brøndby Haveby, afdeling 3, idet derher er tale om teknisk komplicerede løsninger, hvor banens placering ihøj grad skal afpasses i forhold til de tekniske anlæg og de rekreativeinteresser i området. Konsekvenser i forhold til koloni- og nyttehaver-ne i Brøndby Haveby er desuden nærmere beskrevet i en særskilt ko-lonihaverapport, herunder også forslag til anlæg af erstatningshaver.Linjeføring ved MidlergårdsvejBaggrunden for anlæg af banen på en op til 5 meter høj dæmning vedMidlergårdsvej er hensynet til passage af eksisterende veje i områdetsamt grundvandsforhold. På den aktuelle strækning er banen projek-teret til en hastighed på op til 200 km/t, og det stiller strenge krav tilkurveforhold - også de vertikale kurver i længdeprofilet. Kurverne må
Side 2 (5)
ikke være for skrappe, og det indebærer, at de bliver lange, og detsamlede længdeprofil bliver derfor relativt "stift". For at forklaredæmningen ved Midlergårdsvej er det således nødvendigt at se på detsamlede længdeprofil fra Vestvolden frem til Søndre Ringvej:
NotatJournal T351-000038Dato 05.11.2009
Krydsningen af Vestvolden og Motorring 3 er temmelig kom-pleks. En boret/gravet tunnel er tidligere undersøgt og forka-stet dels af økonomiske årsager og dels af hensyn til drikke-vandsinteresserne i området. En bro over Vestvolden og Motor-ring 3 ville blive meget høj og anses ikke for realistisk. Tilbageer den valgte linjeføring, hvor fæstningskanalen ved Vestvol-den passeres på en bro således, at vandspejlet friholdes. Her-efter passerer banen under Motorring 3 og tilhørende udflet-ningsanlæg. Sporene ved passage under motorvejsrampen vedTavlestien ligger ca. 5 meter under terræn.400 meter længere mod vest skal banen krydse BrøndbyvesterBoulevard. Denne vej kan ikke hæves på dette sted uden atskulle omprofileres og passere over Holbækmotorvejen. Om-vendt skal en sænkning af vejen begrænses således, at den ik-ke sænkes meget i forhold til den nuværende dybde underHolbækmotorvejen, idet grundvandspotentialet i området lig-ger lige omkring det eksisterende niveau af boulevarden, hvorden føres under motorvejen. Sænkning af vejen under detteniveau ville kræve anlæg af omfattende vandtætte konstrukti-oner samt sænkning af grundvandsspejlet i anlægsperioden.Herudover vil udfordringerne i forhold til vejafvanding blivestørre. Det er derfor nødvendigt at lade banen stige kraftigtfrem mod Brøndbyvester Boulevard. Vejen sænkes ved banenca. 6 meter til omtrent samme niveau som ved passagen un-der Holbækmotorvejen, og jernbanen vil på dette sted ligge ca.2 meter over nuværende terræn.Umiddelbart vest for passage over Brøndbyvester Boulevardanlægges en opadgående, krum kurve i banens længdeprofilfor at begrænse dæmningshøjden ved Midlergårdsvej så megetsom muligt, men den bliver op til 5 meter høj.For at minimere længden af banedæmningen ved Midlergårds-vej og i øvrigt af hensyn til banens naboer anlægges banenherefter under terræn og passerer under Søndre Ringvej.
Trafikstyrelsen har ved teknikermøde hos Brøndby kommune den 3.april 2009 peget på muligheden for at terrænmodellere arealet mel-lem banen og Sydgårdsvej, eventuelt som en vold, med overskydendejord fra anlægsarbejdet. Dette sammenholdt med muligheden forrejsning af ny fredskov syd for banen mellem Brøndbyvester Boule-vard og Midlergårdsvej vil kunne mindske indtrykket af banedæmnin-gen her som et markant, teknisk anlæg i landskabet.Den her omtalte dæmning fremgik ikke af høringen i 2008, idet ba-nens tracé på daværende tidspunkt lå lavere ved Brøndbyvester Bou-levard og Midlergårdsvej og hævet 2 - 3 meter over terræn umiddel-bart øst for Midlergårdsvej. Til gengæld indeholdt projektet en omfat-tende sænkning af Brøndbyvester Boulevard med de gener og væ-
Side 3 (5)
sentlig større omkostninger, det medførte. Et nyt normgrundlag, ba-seret på internationale regler (TSI) for linjeføring af banen blev ved-taget i foråret 2009. Med dette normgrundlag blev det bl.a. muligt atanlægge banen med noget større gradienter, end det hidtil havde væ-ret muligt, og dermed reducere omkostningerne til anlæg af banen.Fodboldbaner og hundetræningsbanenI området, hvor der i dag er fodboldbaner og hundetræningsbaner, erdet planen, at anlægsaktiviteterne påbegyndes med ledningsomlæg-ninger i 2012. Ekspropriationsforretningerne er planlagt gennemført i2010. Ud fra denne grove tidsplan vurderes det, at etablering af er-statningsbaner hensigtsmæssigt sker i sidste halvdel af 2010, så dekan tages i brug fra forårssæsonen 2011.Udpegning af arealer til genplacering af faciliteterne vil ske i et sam-arbejde mellem den kommende anlægsmyndighed og kommunen. Detmå derfor i denne sammenhæng nærmere afklares i hvilket omfang,det er nødvendigt at flytte fodboldbaner syd for jernbanen og hvilketbehov, der vil være for øvrige funktioner.Der gives økonomisk erstatning til kommunen ved ekspropriation afde aktuelle arealer, herunder et beløb til retablering af boldbanerne.EkspropriationerRetablering af arealer, herunder fredskovsarealer, kan i sagens naturikke umiddelbart ske ved at genskabe de oprindelige forhold. Derforer udgangspunktet at begrænse indgreb i fredskov, naturområder ogrekreative arealer mest muligt. Genplantning af skov vil blive foreta-get efter nærmere aftale med Skov- og Naturstyrelsen. I det omfang,der ikke kan genplantes skov i lokalområdet, etableres erstatnings-skov på arealer udpeget af Skov- og Naturstyrelsen.Placering af overskudsjordBrøndby Kommune og Trafikstyrelsen har ved flere lejligheder drøftetmuligheden for at indbygge overskydende jord fra anlægsarbejderne ivoldanlæg eller lignende langs banen, senest ved teknikermøde hosBrøndby Kommune den 3. april 2009. Trafikstyrelsen har ikke opfattetdrøftelserne med kommunen som konkrete aftaler om placering afjorden men som en hensigtserklæring om, hvor der i samarbejde medkommunerne kan findes egnede lokaliteter.Terrænreguleringen forekommer i det fremlagte projektforslag på delokaliteter, der er drøftet med kommunen, og udformningen er bear-bejdet ud fra en landskabsarkitektonisk sammenhæng og de lokaleforhold. Placering af overskudsjord i disse områder og betingelserneherfor skal i den kommende detailprojektfase besluttes i dialog medBrøndby Kommune.StøjbeskyttelseProjektets gennemførte støjberegninger har vist, at banen ikke over-skrider de vejledende grænseværdier for boligområder i BrøndbyKommune i et omfang, så der skal opstilles støjskærme langs jernba-
NotatJournal T351-000038Dato 05.11.2009
Side 4 (5)
nen. Enkelte boliger vil dog blive tilbudt facadeisolering. Generelle be-regninger har endvidere vist, at støjbidraget fra en ny jernbane ikkevil medføre, at det samlede gennemsnitlige støjbidrag fra bane ogmotorvej øges. Etablering af støjskærme langs jernbanen vil såledesikke reducere den samlede støjbelastning i området. Trafikstyrelsenhar på den baggrund foreslået, at overskudsjord fra projektet kan pla-ceres bl.a. i områder mellem motorvejen og jernbanen, idet der her-ved som en sideeffekt kan opnås en dæmpning af støjen fra motorve-jen.ØkonomiTrafikstyrelsen har i brev af 20. juni 2009 anmodet Brøndby Kommu-ne om en tilkendegivelse vedrørende medfinansiering af 2 stibroer(tunneler) ved Brøndbyøstervej. Trafikstyrelsen har i den mellemlig-gende tid erfaret, at der i Brøndby Kommunes lokalplan 136 er be-skrevet en stiadgang fra Østskoven og via underføringen under mo-torvejen til boligområdet nord for Kettevej i Hvidovre Kommune. Dennye jernbanes tracé langs med Holbækmotorvejen vil hindre dennestiadgang, hvis ikke der blev etableret en stitunnel under jernbanen.Finansiering af tunnelen vil derfor ske i henhold til skadevolderprin-cippet og betales 100 pct. af staten. Stiforbindelserne mellem Brønd-byskoven og Bakkegårdens jorde kan foregå i niveau over den plan-lagte omprofilerede Brøndbyøstervej. Løsningen kan forbedres ved atetablere en stitunnel under vejen. En stitunnel under Brøndbyøstervejgiver et væsentlig forbedret stiforløb, hvor de bløde trafikanter sepa-reres fra biltrafikken på Brøndbyøstervej. Brøndby Kommunes andeltil en ny stitunnel vil være ca. 4,5 mio. kr.Øvrige bemærkningerBrøndby kommune anfører i sin henvendelse, at Trafikstyrelsen ikkehar taget stilling til en række af kommunens høringskommentarer ogspørgsmål, ligesom en række faktuelle fejl ikke er blevet rettet.Trafikstyrelsens udgangspunkt har været at behandle og tage stillingtil samtlige høringskommentarer, der er indkommet i høringsfasen,herunder Brøndby Kommunes høringskommentarer. Den generellebeskrivelse i kommunens brev giver ikke Trafikstyrelsen mulighed fornærmere at identificere hvilke kommentarer og bemærkninger, derefter kommunens opfattelse ikke er besvaret tilfredsstillende.
NotatJournal T351-000038Dato 05.11.2009
Side 5 (5)