Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
791878_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato29. januar 2010Dok.idJ. nr.2010 - 667Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. januar 2010 stillet mig spørgsmål 698 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 698:

"Hvorfor må der kun transporteres 1 ton TNT med godstog gennem Øresunds-tunnellen, mens det er tilladt at transportere 5 tons TNT gennem Storebælts-tunnellen?"

Svar:

Øresundstunnellen er en sænketunnel på havbunden, mens Storebæltstunellener en boret tunnel i undergrunden, hvilket giver forskellige konstruktionsmæs-sige styrker. Trafikstyrelsen har oplyst, at Øresundstunnellens konstruktions-mæssige styrke vurderes at kunne modstå en detonation af op til 1 ton spræng-stof.Med venlig hilsen
Lars Barfoed