Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
800178_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok. idJ. nr.
15. februar 20102010-661
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 687(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 687:

"Ministeren bedes redegøre for hvorvidt, og i givet fald hvor meget, grænse-værdierne for en række luftforurenende stoffer i dag overskrides på Holbæk-motorvejens inderste etape fra Avedøre Havnevej til Vigerslevvej"

Svar:

EU direktivet om "Luftkvaliteten og renere luft i Europa" (2008/50/EF) fra2008 fastsætter en række grænseværdier for luftforureninger i udeluft for atbeskytte folkesundheden. På baggrund af hidtidige luftkvalitetsvurderinger erdet især partikler under 10 mikrometer (PM10) og kvælstofdioxid (NO2), hvorder kan være problemer med at overholde grænseværdierne.Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) har på foranledning af Vejdirektoratetforetaget en vurdering af, hvorvidt grænseværdierne for PM10 og NO2er over-skredet langs den inderste etape af Holbækmotorvejen. Vurderingerne er base-ret på målinger og modelberegninger foretaget andre steder, idet der ikke ruti-nemæssigt foretages målinger af luftkvaliteten langs motorveje.På den baggrund vurderes PM10grænseværdierne ikke at blive overskredetlangsHolbækmotorvejens inderste etape.Grænseværdien for NO2 som timemiddelværdier, som højst må overskrides 18gange på et år, vurderes ikke at være overskredet. Grænseværdien for NO2 somårsmiddelværdi vurderes ikke at være overskredet i en vis afstand fra motorve-jen. NO2 niveauet kan være tæt på grænseværdien, eller overskride denne, forde boliger som ligger tættest på motorvejen (10-25 m).Det forventes, at NO2 koncentrationerne frem til 2020 generelt vil falde vedsamme trafikmængde, som følge af at bilparken bliver renere.Med venlig hilsen
Lars Barfoed