Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
795886_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. februar 20102010-661
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 684(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 684:

”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Nu kan borgerne kræve ren luft” fraIngeniøren den 29. juli 2008, særligt i relation til de emissionsniveauer, der vilforekomme i forbindelse med at Nybygningsløsningen anlægges gennem Valby,Vigerslev og Hvidovre i delvist åbent terræn?”

Svar:

I artiklen omtales en præjudiciel afgørelse fra EU-Domstolen. Afgørelsen fast-slår, at artikel 7, stk. 3 i direktiv 96/62 om vurdering og styring af luftkvalitetskal tolkes således, at i tilfælde af risiko for overskridelse af grænseværdier forsmåpartikler (PM10) eller varslingstærskelværdier, skal borgere, der er direkteberørt, kunne opnå, at de kompetente nationale myndigheder (den ansvarligemiljømyndighed) udarbejder en handlingsplan med henblik på at opnå, at dertræffes foranstaltninger til bekæmpelse af luftforurening.Forureningen med partikler består af fjerntransporterede partikler fra for-brænding (op mod 2/3 af baggrundsniveauet) samt bidrag fra kilder i byerne ogfra trafikken. Bidraget fra dieseltogene på Nybygningsløsningen vil kun væremarginalt. Set i større perspektiv vil Nybygningsløsningen skabe mulighed foren reduktion af partikelforureningen ved overflytning af passagerer fra vejtra-fikken til jernbanen. Såfremt miljømyndigheden udarbejder en handlingsplanmå det umiddelbart forventes, at disse forhold tages i betragtning.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed