Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
795542_0001.png
795542_0002.png
795542_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
5. februar 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 665(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 665:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. januar 2009 fra Beboernet-værket En Bedre Bane vedr. Nybygningsløsningens linieføring, jf. TRU alm. del– bilag 163.”

Svar:

Jeg har med henblik på besvarelse af spørgsmålet indhentet følgende bemærk-ninger fra Trafikstyrelsen:”Vedrørende arealreservationerTrafikstyrelsen er enig i Beboernetværkets bemærkninger om, at der efter ved-tagelsen af den ændrede projekteringslov om København-Ringsted projektetfra 2001 (den oprindelige projekteringslov blev vedtaget i 1997) blev udsendtmateriale vedrørende arealreservationer til grundejerne i et brev med bilagaf 17. oktober 2003 fra Trafikstyrelsen.Da den ændrede projekteringslov bygger på Nybygningsforslaget fra 1999henvises i materialet til grundejerne til en udformning af anlægget identiskmed hovedforslaget herfra, hvorefter banen føres i tunnel fra Vigerslev Stationtil Brøndbyøstervej.Det fremsendte materiale blev tilbagekaldt i et nyt brev af 26. marts 2004 tilgrundejerne.I 2007 vedtog Folketinget en ny lov om projektering af et baneanlæg Køben-havn-Ringsted, og i loven anføres, at den gamle projekteringslov blev ophævet.Dermed blev også ændringer til loven og det tilgrundliggende materiale, her-under Nybygningsforslaget fra 1999 ophævet.Projekteringsloven fra marts 2007 bygger på ”Strategianalyse København-Ringsted” oktober 2005 (fremsendt til Folketingets Trafikudvalg den 14. okto-ber 2005), hvoraf linjeføringen uden tunnelløsninger fremgår.
Banen i landskabetBeboernetværket henviser til, at banen forløber i åbent terræn gennem tæt be-byggede storbyområder. Trafikstyrelsen skal gøre opmærksom på, at i de tæt-test bebyggede områder i Valby og Hvidovre etableres der tunneler, og på stør-stedelen af den øvrige strækning ligger banen nedsænket i terrænet.Langs med Kulbanevej etableres der ca. 700 m tunnel, og under Vigerslev Alléog det første stykke af Allingvej etableres ca. 620 m tunnel. Det resterendestykke langs Allingvej vil forløbe i en ca. 780 m lang trugløsning i en dybde frasporet til støttemurens overkant fra 3 m til 7 m. Det vil med andre ord sige, atdet kun er ved passagen af Harrestrup Å, på en strækning af ca. 100 m, at ba-nen kommer op i terræn. Alt i alt opfylder projektet i høj grad et ønske om, atbanen placeres under terræn.Området ved Lerknolden er planlagt at skulle landskabsmodelleres således atbanens tracé i forhold til omkringliggende arealer får et harmonisk udtryk. Deretableres en flad bakke fra den hævede Vigerslevvej og ned mod Harrestrup Å.Området vil blive beplantet, og ved at åen fritlægges, skabes der et område medparklignende karakter.Vibrationer fra banenDet er ikke korrekt som Beboernetværket bemærker, at støjdæmpende tiltag erfjernet.Anlæg af station under Thorvalds MindeBeboernetværket henviser til, at ved f.eks. en total ekspropriation af ThorvaldsMinde vil der opstå en mulighed for at anlægge en station under jorden på detpågældende sted.Etablering af en station under en totalt eksproprieret bebyggelse, i givet faldThorvalds Minde, vurderes umiddelbart ikke hensigtsmæssigt, og ligger i øvrigtuden for projekteringslovens rammer.FodboldbanerVedrørende boldbaner i tunnelområdet ved Kulbanevej skal det bemærkes, atterrænet over tunnelen modelleres, så der bliver plads til at genetablere fod-boldbanerne i området. I byggeperioden er det aftalt med Københavns Kom-mune og Valby Lokaludvalg, at kommunen selv etablerer og driver midlertidigefodboldbaner i området. Staten yder et engangsbeløb til kommunen for at fore-stå denne aktivitet.For at sikre, at idrætsudøvere og beboerne i de nærliggende bebyggelser kankomme på tværs af arbejdspladsen til sport og daglighandel, etableres en mid-lertidig gangbro over arbejdsstedet.
Side 2/2
FinnebyenI forbindelse med gennemførelse af projektet bliver det nødvendigt at ekspro-priere 7 af husene i Finnebyen. Københavns Kommune vil som ejer af grundenog husene i den forbindelse få udbetalt erstatning for den eksproprierede ejen-dom, og det er herefter op til kommunen at beslutte, hvorvidt man vil genopfø-re husene.Vigerslev AlléVigerslev Allé hæves lokalt omkring banetunnelens udmunding ved Hvidovre-gade, i størrelsesordenen 1,5 meter over nuværende niveau. Ud for nr. 386 A(Thorvaldsminde Blok I) bliver Vigerslev Allé hævet maksimalt 0,5 meter. Af-standen fra fortovsbagkant til den ny gavl i Blok I, bliver ca. 2 meter. Dette ter-ræn bliver reguleret, og der vil med kommunens godkendelse være mulighedfor at beplante det efter beboernes ønsker.På den videre strækning forbi nr. 390, 392 og 394 og op mod Hvidovrevej hæ-ves Vigerslev Allé ikke i forhold til det nuværende niveau.Vedrørende partikelforurening fra en ny baneBeboernetværket anfører under henvisning til en afgørelse fra EU-domstolen(Sag C-237/07), at det i forvejen høje forureningsniveau for partikler vil umu-liggøre brug af dieseltog på den nye bane.Hertil skal bemærkes, at EU-Domstolens afgørelse fastslår, at i tilfælde af risikofor overskridelse af grænseværdier for småpartikler (PM10) eller varslingstær-skelværdier, skal borgere, der er direkte berørt, kunne opnå at de kompetentenationale myndigheder udarbejder en handlingsplan med henblik på at opnå,at disse myndigheder træffer foranstaltninger til bekæmpelse af luftforurening.Såfremt miljømyndigheden udarbejder en sådan handlingsplan må det forven-tes, at alle forhold af betydning for partikelforureningen bliver omfattet. Bidra-get til partikelforureningen fra dieseltogene vurderes at være af marginal be-tydning i forhold til både det generelle baggrundsniveau og bidraget fra vejtra-fikken i området.”
Side 3/3
Med venlig hilsen
Lars Barfoed