Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. november 2009918773004-u18-1318
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 66(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Hanne Agersnap (SF).Spørgsmål nr. 66:
”Hvilke forudsætninger er lagt til grund for den samfundsøkonomiskeberegning af de 7 (5) projekter, der er foretaget screeningsanalyse af, jf. s. 23ff i"Mere gods på banen"? Er der f.eks. regnet med, at der planlægges indført enkørselsafgift på lastbiler i Danmark, og at en udvidelse af kapaciteten påkombigodsterminalerne kan resultere i mere godstransport på jernbane?”Svar:
De samfundsøkonomiske vurderinger følger de anerkendte retningslinjer, derer udstukket i Transportministeriets publikation fra 2003 ”Manual forsamfundsøkonomisk analyse - anvendt metode og praksis påtransportområdet” og Finansministeriets publikation fra 1999 ”Vejledning iudarbejdelse af samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger”.Analysen er baseret på nøgletal fra Transportministeriets”Transportøkonomiske enhedspriser” fra juli 2009. Disse er opgjort ud fra ennettoafgiftsfaktor på 17 % og en kalkulationsrente på 5 %. Alle beregninger erforetaget ved brug af Transportministeriets regnearksmodel tilsamfundsøkonomisk analyse for transportprojekter TERESA.Som udgangspunkt er der kun indregnet en eventuel effekt af projekter, der påberegningstidspunktet forventes udført. Det betyder, at der er taget hensyn tiletablering af en fast forbindelse over Femern Bælt, kapacitetsudvidelse afjernbanen mellem Hobro og Ålborg samt signalprojektet. Der er ikke indregneten udvidelse af kombigodsterminalerne, da disse ikke var besluttet udbygget påberegningstidspunktet.Vedrørende afgifter på vej og banen er det forudsat, at afgifterne for lastbiler oggodstog er som i dag.Samlet set er det forudsat, at godstrafikken på bane vokser med 2 % om åretbaseret på rapporten “Fremskrivning af gods på bane”, der er udarbejdet afrådgiverfirmaet Tetraplan i 2007.
Udover de generelle antagelser tager de samfundsøkonomiske beregningerafsæt i en række projektspecifikke antagelser om åbningsår, fordeling pågodstyper, afstande og ruter for godstransporten m.m.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed