Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
20. januar 20102010-399
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 647(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 647:"Ministeren bedes kommentere artiklen i Folketidende den 8. januar 2010"Femernstation i fare" samt redegøre for, hvilke togmæssige forbedringerindbyggerne på henholdsvis Lolland og Falster vil få af den kommendeFemernforbindelse."Svar:Trafikstyrelsen forestår projekteringsarbejdet vedrørende de danske jernbane-landanlæg i tilslutning til den faste forbindelse over Femern Bælt. Trafikstyrel-sen oplyser, at den i forbindelse med projekteringen af de danske jernbane-landanlæg undersøger placeringen af en station til passagertrafik.En ny station kan erstatte den eksisterende station i Rødbyhavn, der lukker,når den faste forbindelse åbner.Trafikstyrelsen har foreløbig udvalgt et antal mulige lokaliteter til placering afen station på Lolland. Trafikstyrelsen vil undersøge, hvilke af de udvalgte loka-liteter der kan være interessante at analysere nærmere i det videre arbejde. Idisse analyser vil følgende problemstillinger blive inddraget:••••Passagerpotentiale i nær- og fjernoplandSkønnede anlægsomkostninger til stationSkønnede anlægsomkostninger for tilpasninger af vejnettetDriftsomkostninger for busser.
På baggrund af analyseresultaterne udvælger Trafikstyrelsen 2 til 3 placeringer,der vil indgå i den videre detailundersøgelse. Disse placeringer forventes der-med også at indgå i den offentlige høring af projektet, Trafikstyrelsen forventerafholdt i starten af 2011. De 2 til 3 placeringer vil blive underkastet en cost-benefit-analyse. På baggrund af cost-benefit-analysen kan det vurderes, om ud-
gifterne til at etablere og de negative effekter ved at standse ved en station påLolland kan modsvares af de positive effekter, en station forventes at have.Spørgsmålet om etablering af en station på Lolland vil blive drøftet med for-ligspartierne på linje med andre spørgsmål vedrørende de danske jernbane-landanlæg. Trafikstyrelsen forventer at have afsluttet sit projekteringsarbejdeved årsskiftet 2011/2012.For så vidt angår togbetjeningen af Lolland-Falster, oplyser Trafikstyrelsen, atman som hovedregel vil opleve forkortede rejsetider med regionaltog mellemNykøbing Falster og København. Det skyldes, at hastigheden på strækningenmellem Nykøbing Falster og Ringsted sættes op, og at der etableres en ny banemellem Ringsted og København.Endvidere vil der med den faste forbindelse over Femern Bælt og udbygningenaf de danske jernbaneanlæg i tilslutning hertil blive væsentligt hurtigere tog-forbindelser fra Nykøbing Falster og en eventuel station på Lolland til Tysk-land, end det er tilfældet i dag.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed