Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
5. februar 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 628(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 628:
"I svar på spørgsmål nr. 342 af 24. november 2009 omhandlende DSB’s strate-gi for landstrafikken, refererer ministeren til de IC3-tog, der vil blive udfasetomkring 2020, men ikke til IC4-toget, der, i fald de leveres, må formodes atskulle være DSB’s stamtog i årene derefter, og ministeren bedes derfor uddybeTrafikstyrelsens vurdering af, at 45 % af passagertogstrafikken vil foregå medeltog."Svar:
Det antages, at de 45 %, som spørgeren refererer til, er uddraget på baggrund aftal hentet i et bilag til bind 1 af Miljøredegørelsen for København-Ringsted Pro-jektet. Af tallene fremgår det, at ca. 45 pct. af den trafik, der indgår i trafikmo-delberegningerne for København-Ringsted projektet køres med eltog.Det skal dertil bemærkes, at S-togene på Køgebugtbanen og S-togene på Vest-banen indgår i trafikmodellen, og at de udgør ca. 12 pct. af det samlede antalberegnede togsætkilometre. Ses der bort fra S-togene er eltogsandelen ca. 37pct. af det samlede antal togsætkilometre.I beregningerne til København-Ringsted projektet antager Trafikstyrelsen, attogdrift der kan foretages med eltog, faktisk vil blive foretaget med eltog. På et50 års sigte finder jeg ikke at denne antagelse er urimelig.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed